You Are Reading

7

Kembara Trans Borneo : Day 7 - Pontianak Kalimantan Barat Indonesia

TayarGolek.Com Friday, July 11, 2014
Yooossshh...!!

Salam Sejahtera semua..


Terngiang-ngiang bile difikiran pasal "Hukum Adat". Seram ada..takut ada..mcm2 perasaan dok pikir mende tu dimalam hari sebelum ride esoknye. Macam tak percaya, plan cuma seminggu termasuk mencari pelbagai info tentang KALIMANTAN BARAT sebelum bermulanya KEMBARA TRANS BORNEO..akhirnya bakal menjadi kenyataan. Adhoc plan katanye..jika berjaya, kitorg rasa satu kejayaan yang amat besar secara peribadi.

Entry hari ni masuk hari ke-7..misi hari ni amat besar, bakal menempuh pengalaman baru dalam sejarah mengembara secara peribadi. Bermula dari Serian, kitorg akan masuk ke Kalimantan Barat (KALBAR) melalui sempadan TEBEDU, SARAWAK - ENTIKONG, KALIMANTAN INDONESIA.

Pengalaman pertama..tak tau ape bakal berlaku. Buang segala rasa takut..kasi redah, ape yang bakal berlaku..kitorg atasi. Itulah sedikit perbincangan ringkas kitorg malam tadi..sambil2 fix riding boot Griffin yang hampir tercabut tapaknya..tewas dek penangan hujan di BORNEO!! Tak masuk lagi kamera "kong"..GPS button hilang..hahadehhh!

Jom..kite sama2 rewind dihari ke-7, misi KEMBARA TRANS BORNEO seterusnya - PONTIANAK, KALIMANTAN BARAT, INDONESIA....

"The Adventure Begins..!!"


Tarikh: 7 DISEMBER 2013
Lokasi: Serian, Sarawak
Destinasi Seterusnya : Pontianak, Kalimantan Barat, Indonesia






Didepan perkarangan hotel di Serian, Sarawak. Pagi ni..kitorg bangun sekitar 6.00pagi dan keluar bekfes pukul 6.30pagi. Target hari ni akan keluar awal skit menuju ke border TEBEDU. Apa yang dijangkakan nanti adalah masa yang lama untuk urusan melepasi sempadan Indonesia.




Pukul 7.00++pagi dah terang dah..mcm pukul 8.00pagi..tapi suhu tetap masih dingin. Sesetangah tempah masih nampak berkabus. Waktu ni urusan check out hotel, check motor, simpan barang2, check camera + gopro..dokumen2 perjalanan dan surat2 rasmi untuk masuk ke Indonesia dipastikan semuanya lengkap dan siap.




7.30 pagi..tayargolek time!Syiok wooo..sejuk ride pagi ni..






Ke Tebedu..jaraknya kire2 50KM dari sini. Keadaan waktu pagi yang lengang..




Pagi2 lagi..kitorg dah dihadiahkan pemandangan bukit2 yang berkabus. Silap2..visor ni pun berkabus :)



View bukit berkabus..




Pemandangan gunung  on the way ke border..




Masih terasa keletihan semalam..mengantuk. Waktu ntah berapa kali ntah menguap siap keluar air mata :(




42Km lagi ke Tebedu..jauh tu. Lagi pulak dgn speed 60-80kmj ni..




Cuaca pagi ni nampaknye mcm ok..ada sinar dihadapan..hehe


Layan pemandangan pagi yang berkabus..












Serba sedikit gambiran  scenery pagi yang berkabus..dengan jaket yang tak berapa nak kering ni..sojukkkk!




Dipendekkan cerita..kitorg dah semankin hampir dengan Kastam/Imigresen Tebedu












 @ Imigresen Tebedu, Sarawak


Akhirnya..sampai dah dipintu masuk sempadan Malaysia-Indonesia. 1st time nampak sendiri keadaan di border Malaysia-Indonesia...huhu






Takpe...tenang2kan fikiran sambil2 amik gambiran sebelum urusan seterusnya..





Mana aci la gambiran muka sendiri takde..rare weii tempat ni..hahaha.musti kene ade



Bukti sahih kitorg kat sini.. ;)



RED VERSYS & DUSKY BLACK FJR @ TEBEDU border







Usha skit sekitar tempat ni..



gambiran lagi.. :p




Bahagian office..




Bahagian Kastam..kitorg akan setelkan urusan Kastam dulu. Harap2 takde ape2 masalah..




Zoom skit..biar nampak terang

Untuk keluar dari Tebedu, Sarawak Malaysia ke Kalimantan, Indonesia..ada 3 perkara/urusan perlu dilakukan terlebih dahulu:

1) Urusan Kastam - borang akan diberikan oleh Pengawai Kastam
2) Urusan dan pelepasan JPJ beserta surat dari Majlis Keselamatan Negara & Surat Izin Lintas Darat dari Kedutaan Besar Republik Indonesia.
3) Imigresen

Siap semua tu..ada satu lagi urusan. Kitorg kene mendaftar nama (isi borang) di Balai Polis sebelum keluar dari Malaysia. Tujuannya, untuk memastikan rekod keluar masuk..dalam ertikata lain, bile return form tu maknanya kita selamat keluar dari Indonesia.

abam2 Polis yang bertugas juga ada mention pasal "HUKUM ADAT" ni..banyak kali bagi nasihat agar berhati2 sepanjang perjalanan.

"Hati2 ye encik..sebab Hukum Adat masih diamalkan oleh penduduk tempatan.  Hukum Adat ni..kirenya mcm kene bayar gantirugi kalau kemalangan dgn penduduk tempatan atau terlanggar binatang ternakan..ikut la brp diorg caj kene bayar.." serba sedikit pesanan abang2 Polis di sempadan.


Jom kite masuk Kalimantan, Indonesia..wihuuuuu!!






[video] Selepas selesai urusan sempadan Tebedu - Entikong. Tengok keadaan waktu tu..diserbu dengan tiba2.


@ Gedung Pos Pemeriksaan Lintas Batas Entikong



Pos Entikong yang dimaterai pada 25 FEB 1991







Motor dah parking cantik tanpa gangguan..semua dokumen kene bawak.



Hmmmm...aku hairan pulak bile kitorg kerap ditanye pasal "harga motorsikal". Agak2nye la kalo korang ditanye soklan tu..ape yg korang jawab?..fikirkan.. ;)






*NOTA: Dibawah ni dah start kawasan larang bergambar (tak dibenarkan amik gambiran). Tapi..kitorg amik curik2.. :))





Shhhhhhhhhhh..! ni semua pic candid..pakai petik je camera. Ini adalah laluan ke Immigresen..cop passport dulu + isi form. Berebut2 diorg (local) offer pen laa..offer isi form la. New experience..hadapilah dengan cara yang bijak.


Dari view lain..



Setel urusan Imigresen..masuk ke kantor "Traffic Police" untuk urusan seterusnya. Urusan ini yang paling penting - sebab samada DIBENARKAN atau TIDAK! tu je..


Maka, pelbagai pertanyaan demi pertanyaan tentang tujuan masuk ke Indonesia. Memey tak lain dan tak bukan adalah untuk mengembara atau "tour" di Kalimantan ke Pontianak. Antara dialog masa proces approval dokumen..walaupun kitorg benar2 yakin semua dokumen dah lengkap.

Officer: " Sebenarnya ye bapak..mau masuk di Indonesia ni perlu ada beberapa lagi dokumentasinya ya..seperti Surat Kebenaran dari Kedutaan Malaysia di Pontianak, Indonesia. Dan satu lagi surat jemputan dari mana2 kelab motorsikal di Pontianak. Tapi disini ..nggak ada ya pak?.."

Kitorg : " (dalam hati...ahhh sudahh! mc tak lepas je ni)..jika berbicara berkenaan Surat dari Kedutaan Malaysia di Pontianak dan surat jemputan sememangnya ngak ada Pak. Jadi macam mana bapak boleh tolong kami..?"

Officer : "hmmmm...jika nggak ada tu agak susah ya. Kerna..segala kebenaran atau approval itu bergantung kepada officer yang bertugas..sama LEPAS atau NGGAK LEPAS. Jadi, disini ingin dinyatakan bahwa dokumen nggak lengkap.."

Kitorg : "..jadi bagai mana pak..nggak bisa masuk ?" - kitorg bg soalan "checkmate" sebab PEMODA awal2 dah bgtau jangan di'offer' duit kopi..takut dijadikan alasan rasuah.

Officer: "..k..sebentar ya (sambil buat panggilan telefon).."

Abis perbualan telefon..masa perbualan telefon dengan seseorang..aku ada menyampuk skit dah bg info skit pasal PEMODA. Ada beberapa soalan yg ditanya pasal PEMODA.

Officer:"..baik pak..bapak bisa masuk tanpa surat jemputan sebabnya atas nama PEMODA"

Alhamdulillah..tak sangka urusan kitorg dipermudahkan. Walaupun amik masa yang agak lama.

Kitorg :"..bisa masuk ke Ponti pak? "

Officer: "Iya pak..bisa" sambil zoom motorsikal kitorg hanya menggunakan CCTV. "Bapak mau uruskancdokumennya atau saya yang uruskan?.."

Sepantas kilat kitorg jawab " Jika boleh biar bapak officer yang uruskan..moga lebih cepat urusannya...bisa pak?"

Officer: "oooh..bisa. Tapi ya kena dibayar sikit ya pak...untuk duit kopi orang bilang.hehehe."

Kitorg :" bisa pak..berapa perlu dibayar? saja bertanya kat bapak.."

Officer: " seikhlasnye..nggak ada rupiah..RM pun bisa..errr RM50 seorang. Bisa?.."

Kitorg : " ehhh..bisa pak..nggak ada masalah.." phiewwwwwwww...mujurlah RM50 sorang.

Maka menunggulah kitorg sementara diuruskan dikumen perjalanan..




Sambil2 menunggu..siap offer duduk sini. Siap dibernarkan berasap dalam bilik ni..hahaha. VIP maaa..


Sambil2 tu kitorg urusakan insurans kenderaan untuk masuk ke Ponti..total untuk 2 bijik = RM100. Rasanya dah siap paww letteww. Ikut info bacaan aku..sepatutnye cuma 70,000rupiah jer sebijik kire2 RM20 ..hahaha. Takpe laa..janji setel.


Keadaan diluar kantor "Traffic Police".

Akhirnya..dokumen kitorg siap.

Officer: "Mohon ditambah lagi duit kopinya ya pak..ye la sebab ramai staff2 nay diluar..hehehe" kata officer tu sambil sengeh2

Kitorg :" berapa pak?"
Officer: " tambah lagi seorang RM50 sahaja.."

Settle..!! wihuuuuuuuuuuuu..!!

p/s: info terkini untuk masuk ke Pontianak, bayaran "duit kopi" telah dihapuskan. Diorg telah menetapkan amount sebanyak RM3000-4000 untuk setiap kemasukan (tak kira perseorangan mahupun berkumpulan) amountnye adalah sama..haaaa...so sendiri kire la ye ;)




Selesai semuanya tanpa check pun motorsikal kitorg..maka, secara rasminya RED VERSYS & DUSKY BLACK FJR sah masuk di negara INDONESIA!!



Membawa keluar motor kitorg dari perkarangan Kompless Imigresen


Alhamdulillah..selesai semua urusan walaupun dugaan tetap ada. namun, dengan tenang kitorg hadapi. Syukur segalanya dipermudahkan. 340KM lagi untuk sampai ke bandar PONTIANAK.



Kitorg parking sini sekejap untuk menarik nafas panjang..hehe. Lega beb..siyes!!





Kedua2 motorsikal ni dah berjaya melepasi ujian pertama. Hati kitorg time tu tak terkata la beb..hati gumbira..excited..letih ..mcm2 semua ada. Tapi yang memey pasti..kejayaan besar melepasi border Entikong berkat usaha kitorg yang tak pernah kenal erti berputus asa. Maklumat dicari tanpa mengharap bantuan orang lain..walaupun ada tapi tak membantu. WE DID IT BRO..!!




Tahniah RED VERSYS & DUSKY BLACK FJR...ingat kudrat bakal diperah seketika nanti. 340KM bakal diredah ke Pontianak..tapi berapa lama mau sampai? itu lah persoalannye nanti. No idea..






Get ready RED VERSYS..!




Bile aku tengok gambiran ni..mcm aada sesuatu bakal mencabar perjalanan kitorg ke Ponti nanti..

Lepas berehat kire2 20minit + susun semua dokumen perjalanan yang dah disahkan tadi, rasanya elok sangat kot start tayargolek.





Waktu skg kire2 pukul 11.00pagi..hampir 2jam untuk urusan dokumen.





On the bike..! (aiseyyy..senget benget plak nih)



Tayargolek time..! bermulanya "journey" di Bumi Kalimantan. Bagai melihat dunia yang baru..




"hukum adat..!" adeii..memey asyik inagt ayat tu je..




Indonesia...percaya tak? macam tak percaya..tapi kene percaya..hehe




Permulaan perjalanan yang begitu berhati2. Kitorg dah decide tadi..ride dengan perlahan & hati2. Biar lambat sampai..asalkan semua selamat.





masih terlalu awal untuk menilai keadaan jalan..trafik..dan lain2.





Mula menyusuri kawasan2 kampung..jalannya nampak ok setakat ni cuma agak sempit.





Kene tengok2 lebih skit kat penunggang2 motorsikal ni sebab..takut benda2 tak disangka berlaku



Melalui kawasan disalah sebuah sekolah..yang ni pun lagi penting takut tiba2 je budak2 ni melintas.




Speed kurang dari 40kmj..kawasan sekolah kannn..berhemah tak kitorg? ngeeeee






Jalan yang sempit + mula berbukit. Skg cobaan memotong angkutan...van sekolah ni.


Ape yang dapat aku perhatikan keadaan kat sini setakat ni..mcm lengang jugak kawasan ni. Lagi satu..pemandangannya adalah biasa2 je..






Jalan lagi..salah satu rumah kampung




Kanan kiri jalan yang ditutupi hutan..




Memasukki kawasana kampung. Setiap satu kampung ke kampung..ada dibina pintu gerbang. Mungkin nak tunjukkan sempadan antara kampung.




speed average sekitar 60kmj. Jalan yg cantik so far..





Timing skg ni waktu bdk2 balik sekolah kot..



Amik masa skit nak overtake lori tu...taknak jadik ape2 berlaku.




ok line clear..blh speed skit. up skit je 10kmj ;)




Skali pulak kene tapau dgn motorcub ni..budak sekolah kot. Tempat dia la kan..




Cuaca yang baik..panas dah ni.




Wooo...ada motor nak buat u-turn..! Busy skit kawasan ni..







Takde ape2 yang menarik setakat ni..rasanya baru je cecah 20KM tayargolek..fuhhh!




Beberapa ketika..mula masuk ke kawasan kampung yang skit berbukit..




Baru ada nampak skit view bukit2 kat sana..





masuk kampung lagi..




humangaihhhh...! ko ado? hahaha..








Kitorg lalu disalah sebuah kawasan kampung..banyak motor2 yang mungkin digunakan untuk mengangkut barang2 sebab semua ada side panier custom..mungkin ada sebab diorg lebih prefer guna motor kot? sep kos lettewww...





Haaa,,,ini yang tengah beroperasi :) selagi blh sumbat..diorg sumbat sampai max




..dan seterusnyalah mcm ni..jalan kampung..masuk kampung..jalan berbukit
..blh ushar gambiran kat bawah..







Dipendekkan cerita..kitorg stop jap disalah satu pekan. Berhenti rehat jap..kerak teking nih..panas. Cuaca mula terik.



Macam tau2 je ade parking best..hehehe.



Sementara berehat ni..layan gambiran skit dgn penduduk tempatan. Malu2 pulak dia nih..

Bersembang2 dengan penduduk tempatan tentang perjalanan ke Pontianak..jawapan pendek " sini mulus pak jalannya..dalam 50KM lagi baru ada teruk skit .."

huhuhu...


jemur motor bagi kering..semalam kene hujan kaw2 ;)




RED VERSYS & DUSKY BLACK FJR @ Kalimantan Barat






Peminat FJR ada dimana2..kehkehkeh




Ni minat kat FJR ke GPS nih? :)




..dan bermula la sesi belek membelek motorsikal..soalan wajib penduduk tempatan ni "brp harga motor ni?.."





Alrite..tayargolek diteruskan. Kalo speed 60-70Km agak2nye bile blh sampai?




Griffin in action...! wihuuuuuuuu..



Masih dikawasan pekan rasanya...tak banyak kenderaan. Tapi kene hati2 skit sebab budak2 bawak motor ni tak blh nak jangka..





Sepanjang laluan ni mcm2 kawasan kitorg lalu..banyak jugak sekolah2 kat sini.




Kawasan masjid..berdekatan masjid ni pulak terdapat gereja





Kite tinggalkan kawasan kampung tadi. Skg dah start kawasn berbukit..takde perkampungan setakat ni.



Cuaca semakin panas ...dan panas. Tayargolek tetap dengan speed yang sama walaupun nampak mcm lengang..mana le tau tetiba ada binatang melintas nanti. Sentiasa berhati2 lah..




Tak lama lepas tu..keadaan jalan dah mula berubah skit. Mula nampak tanah2 merah di jalan utama..



Skg ok balik dah...terfikir jugak kalo jalan yang dikatakan teruk mcm tadi..hmmmm takde ape la sangat..hehehe. Nak compare dengan Laos ataupun Vietnam..still ok lagi




Kawasan kampung lagi..bile lalu kawasan kampung mula ler fokus utk sebarang kemungkinan.



Salah sebuah rumah kat kawasan kampungni...musykil jugak sebab tak nampak sangat orang2 kampung waktu ni. Macam takde aktiviti pulak..




Nursery..



..dah berterusan keadaan mcm ni. Jalan turun-naik berbukit..




Lengang...syiok gak ride mcm ni..hehe. Hilang jap pasal "hukum adat" tu..




Ada simpang kat depan tu..GPS tunjuk arah terus kedepan. Tapi bile check balik map..mcm jalan mati. Disuruhnya buat u-turn pulak?



Errr...mana nih? kiri ke terus?


Kitorg stop jap dan bincang2..last2 decide amik kiri..




Haaaa..betul la kitorgnye decision tadi. Jalan cantik...



Oppppss..! nakal tul camera nih..





yeah..jalan cantik..wihuuuuuuu!!



nampak macam ade moden skit..




Sempat lagi baca iklan kat atas tu..heheh



Menyeberangi sungai..sungai ape aku pun tak tauu..





Lagi sunyi laluan ni. Tapi takpe..asalkan bukan kawasan perkampungan. Hummm...mcm kitorg berdua je guna jalan ni..






Tak lama lepas tu..masuk semula kawasan kampung.Fokus weiii..fokus...kalo nampak ape2 binatang memey auto slowdown lagi..






Thorbaekkkkkk..!! jalan ni..mulusss..!! hahahhaa





Woooo'ooooooooo...! lubang sebesar bathtub? adeh...tetiba pulak teringat kata2 PEMODA.





ehhh...skit je. Ape dehal..kite elak la lubang tu kan..





Hampir mencecah 70KM perjalanan setakat ni..




Beberapa km lepas tu..kali ni bukan main2, jalan yang tadi lubang skit2 skg dah semakin banyak. Struktur dan condition jalan semakin teruk. Tapi InsyaAllah..blh redah lagi ni..




setelah hampir 10KM...keadaan jalan semakin teruk dan semakin teruk. Jalan berlubang sana sini. Bukan kecik2 punye lubang..bapak besar lubang pun ada. Selain lubang2..jalan berlumpur.
DUSKY BLACK FJR yang tengah beraksi meredah jalan berlumpur...pehhh!!




Tengok ni...berlumpur dan licin. Memey takde grip lansung tayar ni. Waktu ni..terpaksa guna gear 1 dan 2 jer...break pun kene skit2 dan slowly. Kalo tak maunye tergolek..





owhhh mannn..! semain teruk..aku dah terpikir dah..lebih 20 kali dok pikir..kang ade yang tergolek ni kang..! tapi Alhamdulillah..masih blh control..phiewwwww!





Berlumpur dan selut..adoii! offroad apakah ini....memey licin giler beb! banyak kali dah tayar belakang ni skidding..nasib baik la memey biasa bawak RED VERSYS hari2. So ini advantage ler..





Biarlah gambar berbicara..dengan pakai tayar "on road" tapi redah jalan mcm ni..sendri pikir la kawan2..silap sikit memey tersungkur le jawab nye.





nampak motor cub tu...selamber dia tapau + overtake. Orang kata "alah bisa tegal biasa" kot..




Ini antara paling licin...gear 1 + 2000rpm..+ control dgn clutch..alamak letih weii!!





..dan mcm ni la keadaan jalannye utk beberapa KM..




kengkadang ..jalan tu ada ok skit. Fuhhh..lega! boleh la tarik nafas panjang skit..

kalo RED VERSYS memey DUAL PURPOSE..mgkin takde masalah sangat sebab tinggi. Lubang yang dalam kalo dah terpaksa redah..pun boleh sangkut. DUSKY BLACK FJR mcm mana pulak???? kalo korang nak tau laluan skg ni adalah highway ke Pontianak. Diorg panggil "TRANS KALIMANTAN HIGHWAY"

Sama2 kite tgk video ni yang aku rakam betul2 belakang Griffin. Hope you guys can feel it!!






[video]Stage 1 meredah TRANS  KALIMANTAN HIGHWAY






Sehinggalah distage berikutnya..keadaan jalan semakin teruk. Banyak kenderaan2 berat semua sengsara untuk melepasi stage ni.


Dari jauh nampak macam lurus jalan ni...tapi sebenarnya ia adalah bukit yang agak tinggi..




Dalam video tadi kitorg terpaksa berhenti dan menunggu untuk terus ke depan. DUSKY BLACK FJR dah mula parking..sebab mcm tak confident dengan level kedalaman lubang tu. RED VERSYS pulak..ingin mencuba jaya..


Kite tengok lah mcm mana..kalo lepas ok la. Kalo tak..?



Pic dari gopro Griffin..aku dah berjaya melepasi halangan ke-2. Apakah nasib DUSKY BLACK FJR?



Seksa wei..ini lah BORNEO...pancit beb! stamina memey out giler. Kudrat abis...dah takde kudrat langsung dah. Imagine la kalo jalan mcm ni nak redah sejauh 250KM? What the Frog!



Griffin mula mengukur kedalaman lubang tu. Katanya..sedalam pangkal lutut. FJR agak rendah skit clearance nya + panjang pulak belly pan tu..so memey tak blh lepas.



[video]layan video lagi...




RED VERSYS lepas halangan tadi..pengalaman tadi pun nak lepas pun seksa. Kedua2 tayar masuk kedalam lubang tu ibarat aku duduk atas kerusi kecik..pehhh!




Waktu ni aku menunggu Griffin..samada dia nak mencuba jaya atau tak. Harapan besar kitorg memey dapat lepas le stage ni..




Parking jap..panas terik..! dahaga..! air pulak dah abis..penangan TRANS KALIMANTAN  HIGHWAY ni..







250KM lagi dihadapan jalan mcm ni. Apakah bakal berlaku?? :(..aku akui walaupun pernah meredah offroad masa di Laos & Vietnam..BORNEO punya offroad memey lain macam beb!! tak tau nak describe macam mana..



Aku nampak Griffin berjalan kaki kire2 100meter dari tempat tadi..aku dah rasa mcm ada something.

Bile sampai sini dengan keadaan yang termengah2..(penat taham melampau beb sebab mungkin tenaga dah dikerah sebelum ni selama 6 hari). So, ini lah yang kitorg dapat...


Griffin: "..Bro..i dah check dah, motor I mmg tak blh redah bro. Dalam sangat..FJR mmh tak boleh bro.."

Aku :" Kalo u try..then I bantu skit dari belakang mcm mana bro?"

Griffin : " tak blh bro..mmg tak boleh. Bubang tu dalam paras lutut I. So mmg tak lepas. Ok..mcm ni la bro..u go ahead bro. Teruskan misi kita bro sampai Ponti bro..I akan patah balik carik mana2 hotel kat pekan depan tu. You dah sampai Ponti nanti..u amik gambo banyak2 then share dengan I. Teruskan misi bro..!.."

Aku : (tergamam..terkelu..tak terkata ape2). Masing2 dah mula down..masing2 mula ada feel yang dah tak best..sedih pun ada waktu ni. 

Griffin: " I tak blh lama bro..moto tinggal mcm tu je tu. think about ni bro...and u decide k.."

Griffin terus berlalu..



Terkontang kanting aku kat sini sorang2. Apakah keputusan aku? Nak redah terus mungkin boleh..tapi mcm mana halangan kat depan aku pun tak pasti.

Banyak yang aku fikirkan, time ni la aku fikir bahawa semangat "setia kawan" yang kuat. Takkan aku nak biarkan Griffin sorang2 patah balik sedangkan aku terus mara ke depan. Andaikata aku berjaya sampai Ponti, kejayaan tu HANYA untuk aku sorang..seronok ke?

" Biarlah kejayaan tu adalah kejayaan bersama. Kalo tak berjaya..biar sama2 tak berjaya..inilah erti sahabat. " 

NO! biar ape pun terjadi..aku akan patah balik...aku takkan tinggal kawan time susah. Sama2 akan patah balik...




So aku decide patah balik..meredah semula laluan tadi walupun Griffin tak tau keputusan aku ni..




Banyak lori2 yang tewas..tayar terbenam kat sini.




dengan lumpur dan licin...arghhh!




Salah sebuah loari yang tersangkut..



Akhiranya, aku sampai kat sini. Agak terkejut skit muka Griffin bila dia tengok aku patah balik..

Griffin: " u patah balik bro?"
Aku : " yup bro..I patah balik. tak guna kalo i teruskan sedangkan u sangkut kat bawah, I m not a selfish bro..this is our ride..! we ride together..all the time together..walau ape yang berlaku sepanjang ride ni"
Griffin: "Thanks very much bro..I appreciate it". (masing2 sebak dah weii..time ni lah erti sahabat tu terlalu tinggi nilainya)

Aku: "mcm nii la bro..2012 masa INDOCHINA motor I problem. Banyak kali i kata kat u go ahead..teruskan ride. I tunggu kat Saigon..tapi you tetap kata "NO, kite ride sama2 susah mcm mana kite sama2..". So skg ni time you pulak.." pehhh sadis..menitik air mata aku.



Griffin terdiam sambil2 mengelap helmetnya yang jatuh ke lopak tanah kaler merah tu. Abis helmet bertukar kaler merah.

Aku bagi kain lap yang ada kat motor.

"nah bro..guna kain ni..lepas guna kasi buang lah". Maka, dilapnya helmet tu yang berlumpur dgn kain yang aku bagi..

Apa yang aku blh bagitau..waktu ni mental & physical memey DOWN abih. Hasrat nak ke Ponti..tak tercapai. Masing2 geleng kepala dengan keadaan jalan di highway ni. Dengan air pun habis..dahaga tahap maksimum ni..kerak teking giler2..

Lepas tu kitorg decide untuk mulakan tayargolek ke pekan berdekatan...cari air lah ape lagi. 30KM offroad akhirnya tewas. "THIS IS BORNOE! THE REAL ADVENTURE..!"

Pesan aku buat semua pembaca..JANGAN TINGGAL KAWAN YANG DALAM KESUSAHAN. SAMA2 BANTU..SAMA SUPPORT. INILAH NILAI PERSAHABATAN YANG SEBENAR..



Keadaan DUSKY BLACK FJR...berlumpur




Kesan tersangkut tadi..





TRANS KALIMANTAN HIGHWAY..! kitorg akur...

Paling selesa menunggang kat sini adalah motorcub..atau pun KLX150..atau memey motor offroad.

Dipendekkan cerita..lepas meredah 30KM offroad masa patah balik, kitorg berhenti disatu kawasan kampung. Hati dah tak fikir pasal Pontianak dah..terus basuh motor..hahaha



DUSKY BLACK FJR lepas dibasuh. Berkilat..




hahaha..ni lah hasil kerja menampal tapak kasut dengan salotape . Bedal je..janji boleh pakai..





Sementara menunggu motor motor aku dibasuh..lepak pekena air jap..ntah berapa botol air kitorg teguk termasuk la air tin. Pancit abis...! stamina out..mental out..physical out..! semangat hilang..! duduk pun tak bercakap..masing2 mancari ketenangan semula..mengimbau keadaan tadi.


Hampir 30 minit lepak kat gerai ni. 

Aku: " OK bro..i nak tengok motor i jap. "
Griffin: " ok bro..."


Kene candid dari jauh..

Masa kat sini aku mula sembang dengan tauke car wash ni.

Aku : "Pak...ade jamu pak?"

Pak: " Jamu..ya sekarang udah nggak ada, pagi ada laa. Ye napain sih.."

Aku: "Capek pak..lemes..!"

Pak: " kenapa? kamu dari mana?"

Aku:" saya dari Malaysia pak..tadi dari Entikong, mau ke Ponti..udah dekat 30KM tapi nggak 
 lepas pak! ..teruk ya pak jalannya ..?"

Pak: " dulu cantik jalannya..tapi skg teruk. Tapi ini highway ni.."

Aku: " Kenapa ramai lalu sini pak? bukankah teruk jalannya?"

Pak: " ramai lalu sini sebabnya masanya boleh singkat jka mau ke Ponti..4jam sudah boleh sampai. Jadi kamu mau kemana lepas ni?"

Aku : " patah balik pak..cari la mana2 hotel kat depan tu nanti. Tapi pak..ini aja ka laluan ke Ponti? Nggak ada laluan lain bisa ke sana?"

Pak :" Yea adaaaaa..! jalan mulus!! jempol! sipppp..! tapinya jauh..mau 8-9jam baru sampai ke Ponti..."

Aku : "komfom pak? mulusss jalannya??"

Pak: "komfom..! muluss..! sippppp.."

Tetiba..! semangat yang tadi down tu..aku bangkit semula..

Aku : "ikut mana pak?"

Pak: " Keluar dari jalan ni..ada simpang langsung ambil ke kiri..terus aja. 300Km lagi sampai ke Ponti. Kalo dengan motor ini maunya 6 jam sudah sampai. Tapi kalo boleh jangan sampai lewat2 malam...hehehe" - aku tak berani tanya..haha


Sekarang (jam pukul 3.00ptg), kalo 8jam..dekat pukul 11.00mlm baru sampai.

Tak citer banyak..terus bayar duit cuci motor..aku bincang2 dengan Griffin. Short discussion tapi mabeless

Aku : "Brooooooooooo..!" tak dan turun motor lagi..hahaha

Griffin: " nape bro?"

Aku: "I sembang dgn pakcik tu..ada jalann lain. Mulusss..! jalan cantik..! mcm mana? nak on ke tak ke Ponti. Lebih kurang 8jam perjalanan - 300KM"

Griffin:" errr..ada ke? errr...you ok,,I ok!"

Dah sah2 jawapannye ..OK!! wihuuuuuuuuuuuuuu...!

On the bike!! walaupun laluan tu takde dalam map..KASI REDAHHHHHHHH!!!
 
tayargolek bermula dengan semangat yang baru. Ibarat mati hidup semula..


Setiap simpang yang kitorg lalu..kitorg akan stop + plot point. Agak2 tak pasti..tanye orang tempatan. Kebanyakkannye semua membantu dah menunjukkan arah laluan..Alhamdulillah.




Isi minyak jap..kat sini pun sempat tanye lagi arah ke Ponti. TQ bro2..!





8jam perjalanan..ahh! tolak tepi semua tu janji sampai. Hari semakin petang..semakin gelap. Terus tayargolek tanpa toleh kebelakang.





Bile masuk laluan ni..baru le nampak bas2 pelancong banyak lalu jalann ni. Waktu ni baru terfikir..masa kat border 2-3 biji bas pelancong ada. Tapi tetiba ghaib kat TRANS KALIMANTAN HIGHWAY. Rupe2nye..diorg guna jalan yang jauh tapi jalan cantik.




Kadang2 jalan busy..pandai2 la nak overtake.




Wihuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu..!layan corner ..hahaha. Mulus pak jalannye..!! hahahaha. Cuma jalannye kecik dan takde bahu jalan. Nak parking berehat pun susah.



Dipendekkan cerita..ni berhenti yang keberapa ntah ..tak ingat! Laluan yang berliku2..berguunung ganang..berbukit bukau. Ada masanya busy dengan lori, bas dan kereta. Driver kat sini bawak kereta mencilok2 dah mcm bawak motor..memey ada bahaye skit untuk kitorg. Ape2 pun semua tu kene hadapi.



Jumpa port parking cantik..bersebelahan dengan tempat kolam  ternakan ikan. Siap ada toilet..boleh la flush membeserrr jap..phiewwwwwww! lega baq anggg...



Parking seluas2nye...




Tengah lepak..penduduk kawasan ni (rumah kat sebelah tu) mai sini..layan sembang2. Kagum katanya sebab dari Kuala Lumpur bawa motorsikal ke Kalimantan.

p/s: tengok muka Griffin ada senyum aaaaaa...hahaha




uhsar skit tempat ni..wow! very peaceful

Lepas berehat, kitorg minta diri dulu..untuk teruskan perjalanan. Soalan terakhir kitorg dapat dari brader tadi tu adalah "berapa harga motorsikal kitorg di Malaysia..?"

Tak citer banyak..start engine..siap semuanya + masuk gear "RM3000 pak..!". hahaha..nampak la muka tak puashati dengan jawapan kitorg..kitorg terus chaktaeeee..!!



Dari siang hingga lah gelap..masih belum sampai. Masih ada baki kire 100+KM lagi untuk sampai ke PONTIANAK, KALIMANTAN. Jalan yang gelap diredah..kadang2 diorg guna high beam pulak. Berpinauu mata..






Gelap gulita..! Memey dah ditakdirkan kitorg kene hujan lagi. Hujan lebat sepanjang jalan kire2 50KM lagi nak sampai bandar PONTI. Visor, cermin mata..abis semua fogging. Dah tak nampak jalan...terlalu lebat. 


Kire2 pukul 11.30mlm, kitorg selamat sampai di hotel @ Pontianak, Kalimantan Barat, Indonesia. Basah lenjun..mata bengkak kene hujan sebab visor dah tak blh pakai dah. Bersin  tahap sebar virus la katanya..hahaha. Ape2 pun syukur Alhamdulillah..perjalanan yang mencabar, pengalaman baru..ilmu yang baru..suasana yang baru..semua serba baru. WE DID IT BRO!! CONGRATS TO YOU AND ME..! hahahaaaaaaaa...


Semua ni takkan berjaya tanpa ada kecekalan, persefahaman, perbincangan, tolak ansur, hormat menghormati rakan, mental dan physical yang kuat dan semangat yang tinggi. Jika ada semua tu..InsyaAllah, semua boleh dihadapi. Maka, total distance untuk hari ke-7 adalah 402KM dengan masa  16jam.

Rakan2 dan pembaca yang aku hormati sekalian, ini lah pengalaman kitorg demi mengejar matlamat atau misi KEMBARA TRANS BORNEO..walaupun plan dalam masa yang singkat, pastinya ada kejayaan jika ada kesungguhan. 

Hargailah kawan ride anda kerana ini adalah sesuatu yang berharga dalam kehidupan. Sama2 senang..sama2 susah jadikan pegangan. InsyaAllah..jika berlaku suatu masa nanti pasti menjadi kenangan yang bermakna dalam hidup.





Sekian dulu..coretan pengalaman di hari ke-7 KEMBARA TRANS BORNEO. panjang lebar nampaknye kan. Pengalaman yang takkan dilupakan..jalan lurus, berliku2, offroad ..hukum adat..macam2 beb demi impian ke Pontianak, Kalimantan Barat, Indonesia.

THIS IS BORNEO! THE REAL ADVENTURE..!


Jumpa lagi sambungannye nanti..kita ronda2 skit sekitar Pontianak. Dari mana asal usul perkataan Pontianak ini..akan aku cerita nanti berdasarkan "true story".

Jumpa lagi...!

Adios,
Han












7 comments:

Anonymous said...

adeh..touching plak journey day 7 ni..tetiba mata ada habuk...huhuhuhu....
really can feel it jalan citernya....
Good Job to both of you..

-silent reader-

griffin said...

" Biarlah kejayaan tu adalah kejayaan bersama. Kalo tak berjaya..biar sama2 tak berjaya..inilah erti sahabat. " -----------Thank You Han !!!

mat tom said...

bro han.. memang pandai buat skrip sinetron ke? power perbualan dengan pakcik tu

Anonymous said...

entah-entah layan sinetron setiap pukul 2 tu tak..tu terrer ngomong indon ..keh keh keh...:P

tapi memang seronok tengok org yg ada jiwa mengembara ni..dia akan besungguh2 nak capai tujuannya biala onak dan duri lautan api sanggup diredahi..

napela aku tak dilahirkan sebagai bikers ye..why?why?...tidak aku pun nak mengembara dgn motor sendiri juga...aku men sukan basikal jer....jauhnya nk sampai rasa..hehehehe...

-Padil-

Anonymous said...

Mat Tom>>>tak pasal2 aku pun terbaca gaya 'sinetron' la..hahhahaha.......

bak kata Pak Indon tu 'TAPI jgn smpai lewat' kalau aku pun tak berani tanya kenapa..dahle nak gi PONTI kan..sampai lak lewat malam kan..tak ke PONTIANAK ...heheheheheh....sib baik xda apa2 berlaku ..

tp beb mmg JEMPOL la journey TRANS Borneo ni nak2 day7 ni....

Gurindam Jiwa Seorang Lelaki said...

hebat

Kalis Ishqa said...

Selamat ptg tuan, saya nak tumpang tanya sikit boleh tak, kalo nak ride masuk indon nie apa preparation yg patut kita buat? Planning nak masuk ponti dr serian, terus ke singkawang and kuching. Tanya kawan2 kat kuching kebanyakan tak berapa tau prosedur masuk kenderaan. The 3-4k tu nak bayar utk apa tuan?

Kaliswara Dass

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nickname atau email anda..

 
Copyright 2010 TayarGolek.Com