You Are Reading

0

CHINA EXPLORATION RIDE: INTRO & PREPARATION

TayarGolek.Com Monday, January 12, 2015
Yooossshh...!!

Salam Sejahtera semua..

Alhamdulillah.. Kite dah berada ditahun baru.. 2015. CHINA EXPLORATION RIDE merupakan entry ride yang pertama tahun 2015. Aku sebenarnya terpaksa mencari masa yang sesuai untuk meneruskan stori de mori pasal ride ke CHINA baru2 ni.  Aku cuba update secepat yang mungkin walaupun masa amat2 terhad. Ada yang dah mula bertanya "bile nak update?".dah tak sabo2 nak baca stori de mori CHINA EXPLORATION RIDE katenye. Aku betul berharap agar dapat bersabar ye.. Hehe.

Ride ke CHINA ni adalah ride ke-4 yang terbesar dalam sejarah TayarGolek.Com atau secara peribadi secara RASMI yang mana RED VERSYS telah menggolekkan tayar dinegara2 berikut.

2011 : 4 NATIONS RIDE (MALAYSIA-THAILAND-MYANMAR-LAOS)
2012 : INDOCHINA EXPEDITION (MALAYSIA-THAILAND-CAMBODIA-VIETNAM)
2013 : KEMBARA TRANS BORNEO (SABAH-SARAWAK-BRUNEI-INDONESIA)
2014 : CHINA EXPLORATION RIDE (MALAYSIA-THAILAND-LAOS-CHINA)


Bukan bertujuan untuk membangga diri..tapi inilah pencapaian atau achievement selama 4 tahun berturut-turut. Usaha bersama antara aku sendiri dengan Griffin demi merealisasikan impian yang memey dah lama menggigil nak masuk CHINA dengan motorsikal sendiri. Kepada meraka yang sudi memberikan sokongan. Aku dengan rendah diri mengucapkan JUTAAN TERIMA KASIH. Alhamdulillah..berkat kesabaran, usaha serta sokongan dari family.. ride kami berdua berjaya. Berjaya membawa masuk motorsikal kesayangan ke TANAH BESAR CHINA. Syukur, semua urusan sepanjang perjalanan, berjalan dengan lancar walaupun dugaan tetap ada dimana2.

Impian ke China terdetik setelah kitorg berjaya sampai ke Boten, Laos pada tahun 2011 dalam misi kembara "4 NATIONS RIDE (Malaysia - Thailand - Myanmar - Laos)". 2014, perancangan..perbincangan dan persediaan awal telah dibuat sebaik sahaj habis ride "KEMBARA TRANS BORNEO" pada akhir tahun 2013. 3 tahun..! 3 tahun menggigil nak masuk CHINA.. hahaha.

Sebagai episod "Intro dan persediaan", 16 hari secara rasmi atau 17 hari jumlah hari tidak rasmi bagaikan tak cukup masa. Setiap hari riding tanpa ada rest day. Masa ni ler mental dan fizikal diuji. RED VERSYS &  DUSKY BLACK FJR kali ni memey dilanyak..diasak cukup2 tanpa belas kasihan disebabkan keadaan masa yang terhad. Detailnya aku sambung entry lain nanti ye.




Total perjalanan sepanjang 17 hari adalah sejauh 7,450KM. Walaupun jarak sebenarnya sejauh 7,800KM. Kenapa kurang 400KM? panjangggg ceritanya.. Hahahaa. Kene ikut stori de mori sampai akhir episod..semuanya akan aku cerita.

Gambar dan video.. Memey banyak. Al-maklum la 17 hari punya ride. Beribu gambiran.. namun tak sampai pun 30 keping gambiran posing.. Hehe. Our target is more to capture scenery.. View.. Moment..action dan melihat keadaan kehidupan dikampung2 dan bandar di CHINA.

Kite #throwback skit tahun 2011 yang lalu..
Ingat lagi gambiran ini?
Atau..yang ini..?


Disinilah kitorg bergambiran semasa di Boten, Laos 2011. 1KM sebelum ke border LAOS-CHINA. Kalo korang masih ingat jugak.. Stiker TayarGolek.Com adalah yang pertama ditampal dibatu ni. Kini, dah boleh nampak banyak stiker group/ride di batu 1KM CHINA BORDER. Ni batu lama.. Dah diganti yang baru. So stiker TayarGolek.Com ni dah takde :(


RED VERSYS sewaktu berada di border LAOS-CHINA (Boten). Skg dah berubah.. keadaan tak mcm skg.


Dan..inilah hasil penantian selama ini. " The search for the LOST HORIZON.. SHANGRI LA, CHINA.."


Sebelum kite layan stori de morinya.. apa kata kite tengok skit persiapan dan persediaan yang kitorg lakukan sebelum tiba masa yang dinanti.



PERBINCANGAN:

Sedikit demi sedikit kitorg adakan perbincangan. Perbincangan secara teliti..macam2 yang dibincangkan seperti kos, route, documentatation, paperwork, attraction..dll.

Salah satu gambiran semasa perbincangan secara serius.



Design "CHINA EXPLORATION RIDE" yang telah diputuskan untuk diguna pakai.


Banyak paperwork yang perlu diselesaikan kire2 4-5 bulan sebelum ride...phiewwwww! stress ada..serammm pun ada..hahaha


Setiap kali ada hal yang belum selesai..meeting demi meeting dibuat demi melicinkan persediakan kembara kali ini. CHINA bro...don't play-play haaaa..! negara ke 9 untuk RED VERSYS..manakala negara ke 10 untuk DUSKY BLACK FJR. Alhamdulillah...we have same dreams..same mission. We do our own style..research..plan..then GO! Why? coz..this is OUR RIDES.


Route di CHINA yang masih dalam perbincangan...



Paperwork...form..bla..blaa...adehhh! stress..


CHINA VISA:



Once semua dah confirmed + submitted to out Tour Guide in CHINA, then..VISA time lah..


Ketika membuat Visa China. Sebenarnye, boleh buat sendiri..tapi masa kurang mengizinkan.


So..hire agent utk buat visa. Bayar lebih skit takpe, masa tak boleh dibeli dengan wang ringgit..



My turn pulak...

So,jimat masa..tak payah nak ke KL ke Pejabat Kedutaan China. Lepas 3-4 hari siap leteww.. :)


...beberapa hari lepas tu..akhirnye VISA kitorg untuk ke CHINA dah pun siap! satu stage dah settle..

Visa China yang dah approved..!


PERSEDIAAN DIRI:


Sebagai langkah untuk persiapan diri dari segi perubahan "High Altitude" (ketinggian) secara mendadak, kitorg telah mengambil DIAMOX (Altitude Sickness) . Ubat ini untuk mencegah paru-paru dan otak bengkak. Pil ini dimakan sebelum ride sebagai tempoh percubaan untuk memastikan tiada side effect atau serasi. Jika tidak, rasa pening..sakit perut akan berlaku.


Exercise & Stamina..

3 bulan sebelum bermulanya CHINA EXPLORATION RIDE, exercise dilakukan untuk mencari stamina. Yang lebih penting untuk persediaan berada ditempat tinggi sehingga 3200meter dari aras laut.

Jade Dragon Snow Mountain...gambiran ni merupakan inspirasi dan kekuatan semangat untuk ke sana..


Griffin punya treadmil...

Aku punya basikal laaa pulakk hahaha.
p/s: gambiran saje diblurkan skit..puii hahaha (kes kene candid)

Orait..setel untuk persediaan diri.


PERSIAPAN TAYAR:

Baru je tukar tayar T30 3 bulan sebelum tu. Tapi..aku tak nak jadik hal masa kat sana nanti. Tukar tayar belakang di BlackFire Store Seksyen 7, Shah Alam.



Kali ni, aku bagi RED VERSYS pakai tayar BATTLE WING size 150/70/17


Ini betul2 tayar DUAL PURPOSE nih...kasi grip kat off road katenye. Well..just wait and see le..




Kerja2 menukar tayar sedang berlangsung..


Tyre/rim  balancing depan belakang..



STIKER:


TayarGolek.Com mendapatkan khidmat print stiker disini. Stiker TAYARGOLEK.COM juga sebelum2 ni..print kat sini jugak.


RED VERSYS di kedai SNR DESIGN



Aku tempah beberapa keping je..untuk ride kali ni. LIMITED..!!


Bro Saiful..big boss SNR DESIGN.




Bile dengar aku akan ke CHINA dengan motor, Abang ni terus bacakan Doa Selamat..Amin



..dan stiker SNR DESIGN utk RED VERSYS.


PERSEDIAAN MOTORSIKAL:


Bagi pembaca yang mengikuti perkembangan TAYARGOLEK.COM, RED VERSYS kebiasaannye dihantar ke RS MOTORSPORTS, Bukit Tinggi Klang.


So, RS MOTORSPORTS diberikan kepercayaan sepenuhnye untuk membuat full major service pada RED VERSYS sebagai persiapan terakhir.



Antara major service yang dibuat kali ini, tukar Air Filter, Plug, Coolant, set sproket & rantai, Oil Filter & Engine Oil, Magnetic coil, rectifier dan lain2..


Tukar EO & OF


Keadaan rantai sebelum ditukar..



Abis dah kene togelkan RED VERSYS nih..


Nasib baik check..keadaan Magnetic Coil RED VERSYS setelah 2 tahun. Coil ni ditukar masa INDOCHINA EXPEDITION 2012 di Chhumphon, Thailand. 2nd hand part..



Bile keadaan Coil dah macam..sanggup nak redah jugak dengan coil yang sedia ada? Ohhhh..TIDAK.
Kopak duit lagi..beli yang baru hampir RM1000 :(



Selain tu..check "bearing" tayar depan-belakang.


Model 2007, hingga ke hari ni..bearing masih dalam keadaan yang baik. Superb..CBU!!


Beberapa parts yang akan dibawa semasa ride nanti..antaranya,

Rectifier..Lan RS dah tunjuk cara untuk pasang incase emergency.

Selain tu..coil yang ada skg (masih boleh guna) turut dibawa sekali. Bak kata Lan RS "masalah coil ni..tak semua kedai ada. Incase jadi ape2..kasi pasang je, tools mungkin kedai ada.."
Dengan kata2 mcm ni..aku mula rasakan, sekiranya berlaku kerosakan..kene jadik MacGyver! semua kene buat sendiri..phiewww!





Lain2 parts..tool spanar (seperti yang Lan RS advice)..Fius, patch tyre, pump, spanar utk buka skru Engine Oil dan 2 Liter Minyak Enjin turut dibawa sama.



Sempat lagi selfie...hahhaa. Farid Ayan(kiri) dan Saleh (kanan) teringin masuk TayarGolek.Com. Skg..blh tunjuk kat kawan2 k...wihuuuuuuuuu




Dari siang hingga ke malam..RED VERSYS dalam process FINAL CHECK.


Hampir pukul 9.30malam..sikit lagi siap lah kot.


...dan akhirnya..

TQVM kepada Lan RS & RS MOTORSPORTS crew yang bertungkus lumus menyiapkan dan menyelenggara RED VERSYS dalam keadaan yang TERBAIK utk ride ke CHINA. Banyak perkara yang dibantu bagi melicinkan persiapan untuk RED VERSYS.



RED VERSYS siap sepenuhnya. Ready for CHINA? pehhh...aku dah start menggigil. Tiba2 lutut bergetar pulak waktu ni. Aku mcm dah rasa auranya ride ke CHINA bile bergambar waktu ni. Seram..nervous..ahhh! macam2 beb yang difikirkan walau pun ada masalah besar pada RED VERSYS yang tak sempat untuk diselenggara..

"Aku confident Han..motor ko boleh pergi dan selamat balik ke Malaysia..aku confident" kata Lan RS ni bagi aku semangat yang kuat. Walaupun pelbagai cara cuba diusahakan..namun masalah MASA yang tak boleh dibeli dengan DUIT, aku terpaksa akur.


Inilah rakan2 yang banyak membantu dari segi Moral..dan kekuatan sebelum ride bermula. Terima Kasih tak terhingga buat Griffin, Godang, Abg Ha Lam Ya Mim dan Abah. Jasamu ku kenang..


PERSEDIAN KELENGKAPAN RIDE:

Inilah persiapan akhir sebelum ride. Panjang lebar check list ride kali ni sebab banyak jaket tebal kene bawak..


Phiew..! baru bab preparation ni..dh panjang entry. Belum lagi stori de mori pasal ride kan? :)

Ape yang aku tulis sebagai informasi..aku share buat semua pembaca. Aku masih belajar dalam dunia mengembara. Sedikit ilmu yang aku dapat..kite kongsi sama2. Still newbie senang citer.
Aku tau dah ramai rider Overlander yang hebat2 sekarang ni. Tapi inilah usaha yang aku cuba kongsikan buat semua. Rakan2 yang banyak membantu dari segi ape jua..aku dengan rendah diri mengucapkan JUTAAN TERIMA KASIH.




Ok..last! sebelum abis entry "Intro dan Preparation" ni..apa kata, kite layan video ni skit. Korang boleh subscribe Youtube untuk mendapatkan latest video dari TayarGolek.Com..

Layan...!



Jumpa lagi..

Adios,
Han



0 comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nickname atau email anda..

 
Copyright 2010 TayarGolek.Com