You Are Reading

0

4 Nations Ride (Day 11) : Bang Saphan – Hat Yai

TayarGolek.Com Thursday, February 9, 2012 , ,

Yooosshhh..!

 

Salam geng..!

Syiok ek dapat cuti 2 hari Public Holiday. Hari Selasa tu (7/2) aku dapat free kan diri untuk join short ride ke Karak. Last minute plan..lagi pun ex-office mate aku yang ajak. Ditambah pulak sorang office mate aku baru jer amik DUCATI MONSTER 795..so kire ride ni dia kasi ‘pecah dara’ MONSTER tu layan Karak. Ok..tu selingan. Tunggu stori dan gambirannye nanti.

 

Masuk hari ke-11 siri 4 Nations Ride (Malaysia-Thailand-Myanmar-Laos) pada 15 Dec 2011. Tinggal sehari lagi kitorg akan kembali ke Tanahair tercinta. Nasik lemak..roti canai..teh tarik..dah terliur2 ni mcm orang mengidam pulak time ni.

 

Pada hari ke-11, kitorg akan memulakan perjalanan kembali ke Malaysia dari Bang Saphan ke Danok. Tapi atas sebab2 tertentu..kitorg terpaksa bermalam di Hat Yai..kire-kire 10KM lagi sebelum Hat Yai town.

 

Ikuti stori pada hari ke-11 (15 Dec 2011)..

Seperti biasa, bangun awal pagi untuk breakfast dan buat sedikit persiapan untuk ride seterusnya pada hari ini. Tapi kali ni..aku bangun lebih awal dari biasa sebab nak layan angin pantai Laut China Selatan. Bunyi ombak..ditambah dengan tiupan angin pagi..perghhhhh!! syahdunye! tenang jiwa beb!

 

image

Route perjalanan di hari ke-11. Jarak perjalanan diatas peta kire-kire 630KM.

 

 IMG_2537

Gambiran pantai diwaktu pagi. Lepak tepi pantai ni kire amik mood untuk ride ke Danok nanti. Sesekali merenung kembali kenangan 4 Nations Ride sewaktu membawa masuk RED VERSYS ke Myanmar..meredah jalan yang berliku-liku + bergunung-ganang + offroad + kesejukan melampau..dan yang paling best apabile berada di sempadan LAOS-CHINA. Macam tak percaya..tapi kene percaya dan itulah hakikatnya.

 

 

14122011800

Lepas tu amik gambiran si RED VERSYS di berlatarbelakangkan pantai di Bang Saphan pada waktu pagi. Ini sebagai tanda bahawa bile-bile masa jer kitorg akan meninggalkan Bang Saphan untuk ke destinasi seterusnya nanti.

 

 

DSCN8389

Tak lupa jugak..kawan baik RED VERSYS sepanjang 4 NATIONS RIDE ni – DUSKY BLACK FJR. Masing2 mencatatkan sejarahnye tersendiri bile tayar motor masing2 mencecah ke Tanah Myanmar dan di Bumi Laos.

 

IMG_2536

Pada hari ke-11 (Day 11), perjalanan kitorg bermula pada pukul 9.00pagi Waktu Malaysia (8.00 waktu Thai). Setel semua bayaran..kitorg pun ‘chaltae’ meninggalkan perkarangan hotel ni.

 

 

 

DSCN8390

Semasa keluar dari dari town Bang Saphan..ape yang boleh aku katakan keadaan dan suasana agak tenang dan sunyi dipagi hari. tengok jer ler  jalan tu..beberapa buah kereta jer yang kelihatan. So, tayargolek pagi ni memey lancar..

 

 

DSCN8391

Beberapa minit selepas tu kitorg mula memasuki ke jalan utama..part ni yang boring skit sebab jalannye lurus. Dah tu takde pulak scenery yang menarik.

 

 DSCN8392

Dari Bang Saphan ke Chumpon kire2 100KM++..tapi tau2 jer dahh masuk daerah Chumpon. Mungkin sebab style ride yang santai + rileks..aku tak rasa penat pun. Rasanya ni ler style yang terbaik untuk ride yang jauh. Speed maintain antara 100-120kmj. Tapi semuanye bergantung kepada keadaan.

 

 

DSCN8393 

Lori penuh dengan muatan. Keadaan mcm ni adalah biasa di Thailand. So bile korang ride ke Thailand nanti..pasti akan nampak keadaan mcm ni.. ;).

Mengikut pengalaman aku sewaktu menunggang di highway Thailand, kadang2 ade ler kenderaan berat atau yang mcm dalam gamba ni berada di ‘lane’ kanan. Bile dah mcm ni sure driver lori tu bawak slow. Tapi yang aku respek kat pemandu2 Thai yang lain ni diorg takde ler nak honk suruh ketepi ke..atau cucuk rapat baikkkk nyer sampai driver lori tu ke lane kiri. Yang aku nampak..asal lane kiri tu clear..diorg masuk signal kiri dan potong..pastu blahh! tu yang aku nampak ler..yang tak nampak tu aku tak tau ler pulak.. :D

 

 

DSCN8394

Aisehhh! iklan jap..tercapture plak ehh

 

Masa untuk break + isi minyak selepas lebih 100KM tayargolek.

 

DSCN8395

Berhenti disalah sebuah stesen minyak yang mana maskotnye kali ni adalah “Mr.Rabbit”. Sawadikap..!

 

Isi minyak sebanyak 450baht..untuk full tank.

 DSCN8396

RED VERSYS bersendirian kali ni. DUSKY BLACK FJR busy mengisi angin tayar..

 

Hampir 20 minit berada kat sini. Lepas tu kitorg on the bike lagi..

 

Tak banyak moment menarik sepanjang jalan waktu ni. Semuanya pemandangan biasa. So aku takde lah nak membazir bateri untuk gambiran2. Al-maklum ler..G11 pakai charger, yang ade skg ni kene beli..kopakkk!! @_@

 

Sejam kemudian, kitorg stop di satu tempat. Rasanya dah hampir dengan Surat Thani.

 

DSCN8399

DUSKY BLACK FJR & RED VERSYS dah ready nak balik Malaysia dah nieee..tak sabaq nak pekena Nasik Lemak! huhu

 

 

DSCN8397

 

Cuaca agak lain macam skit time ni. Awan nano gelap sekali-sekali mula muncul. Cuaca mula mendung. So dalam keadaan ni kitorg memey dah prepare dah. Camera dan lain sumbat dalam plastik awal2 lagi.

 

IMG_2541

Ade taman bunge..

 

 

DSCN8398

Haaa..ini ler port kitorg time ni. Tepi pondok ade bunge beb! hehehe..

 

 IMG_2540

Masa berhenti rehat kat sini, kitorg masih lagi bercerita pasal ride di Loas. Berjaya jugak akhirnye menakluki Bumi Laos ni. Puas!! memey puas..penuh dengan moment + pengalaman..dan..ntahlah aku tak tau nak tulis ape. Andaikata korang berpeluang ride kesana…nanti kite share pengalaman sama ehh! ;). Tapi yang penting..biar ler kite sentiasa ‘low profile’.

 

Lepas 20 minit berehat..cukup la tu kot. Tak bleh lepak lama2..jauh lagi perjalanan.

On the bike..!

Dipendekkan citer selepas beberapa KM selepas tu..hujan renyai2 mula turun. Waktu kitorg dah masuk ke Surat Thani. Memey dah agak dah hari akan hujan. So NO rain coat yer! Kitorg redah jer. Saja nak bagi cuci riding gear + basuh motor sekali.

 

Aisshhh!! asal masuk area Surat Thani mesti hujan. Nape eh? Sebab lokasinya berada  berdekatan dengan laut. Tu sebab selalu hujan.

 

Dari renyai-renyai..hujan semakin lebat. Maka, semakin perlahan ler ride kitorg. Jalannye yang licin..ditambah pulak kenderaan yang agak banyak. Lori buat U-Turn..orang kampung melintas sana sini..kitorg tetap sabar dan fokus. Kene berhati-hati beb..!

 

Sehinggalah tiba di Phattalung..akhirnya, kitorg stop disalah sebuah  stesen minyak. Basah tu tak jadik hal ler..tapi sejuk tu yang jadi hal..

 DSCN8402

Berhenti di stesen minyak jap..hujan masih lagi turun. Perut plak buat hal..bukan hal ape..cuma lapar jer!

 

 

DSCN8403

Wah..! DUSKY BLACK FJR dah kilat ler kene basuh dengan air hujan.. :P

 

 DSCN8406

Sidai ler dulu mana2 yang patut..

 

Kebetulan..memey kebetulan dan bukan dirancang! hehehe

Ade pulak kedai makan halal kat sini. Apo laie..tak citer banyak terus serbu kedai ni..

 

DSCN8404

Syukur ler ade Restoren Halal kat sini. Aku & Griffin order ler makanan. Belajar dari pengalaman yang lalu..aku tanye awal2.."Boleh cakap melayu?”..hehehe

 

Diorg menggelengkan kepala..”OK..kepompom tak boleh cakap melayu” ;)

 

 DSCN8401

So aku order Kuew Tiaw Sup..ditambah plak ade cili serbuk kering macam Mee Celur tu. Fuhhh! Memey terbaik ler.

Yang malang nye..Griffin order Mix Mee + Kuew Tiaw Goreng..last2 dapat mee sup jugak..kekekek. Kelakar pun ado..

Aiik! I mintak goreng ape sal dapat sup?? Arhh..Belasah jer la bro..ape nak buat” kata Griffin dengan pasrah.

Tapi yang mesti kene ada "Nescofee..lon ..sam

 

 

 DSCN8405

Hujan dah mula berhenti. Perut dah kenyang..nescafe pun dah kene. Hmmm..malas pulak nam sambung ride ni beb..! Ni ler dugaan kalo ride jauh kene makanan yang lazat..nak mula balik tu yang sengal.

 

Perjalanan ke Sadao/Dannok ade berbaki kire2 150KM lagi. Dengan keadaan jalan selepas hujan..jalannya agak licin. Sesekali, kitorg terpaksa lalu jalan tak berapa nak rata. So, slow and steady lah.

 

Tiba-tiba..kusangkakan hujan tak turun..tapi rupa2nye hujan turun lagi..malah lagi lebat dari sebelum ni. Hari semakin gelap..dan gelap. Kenderaan semakin banyak apabile menghampiri Hat Yai. Jam menunjukkan pukul 7.00++malam waktu Malaysia. Memey dah gelap dah beb!

 

Kitorg gagahkan jugak untuk ride sampai ke Dannok. Tapi..hujan semakin lebat, ditambah pulak dengan traffic yang agak busy, visor ni dah tak nampak dah..dok ‘fogging’. Sampai tahap kene bukak visor tu skit. Tu takpa lagi..jalanraya time tu menyilaukan mata dengan lampu2 ‘sport light’ dari kenderaan2 4 tayar.

perghhh..! dah berpinar mata aku ni”.

 

Last2 aku nampak Griffin bagi signal ke tepi dan stop. Rasanya 10KM lagi nak sampai Hat Yai town.

Aku parking rapat sebelah motor dia.

 

Griffin : “ bro..skg mcm mana? keadaan tak begitu selamat kalo nak redah sampai Dannok. Kite ada dalam 70KM lagi ni?”

 

Aku (Han): “ betul la bro..visor dah fogging ni. Dah tak nampak jalan dah. Silau satu hal. So mcm mana? Nak cari hotel dekat2 sini?

 

Griffin : “ I rasa..kite cari mana2 hotel dekat2 sini ok tak? Lagi pun dah tak jauh dah pun dengan border..”

 

Aku (Han) : “ Ok bro..I rasa kite carik mana2 hotel kat sini. Kite stay je lah area sini..esok pagi2 kite shoot terus ke border ler”

 

Griffin : “ OK..mcm tu kite on jer lah stay sini..

 

Itu lah perbualan dan perbincangan singkat antara aku dengan Griffin ketika hujan lebat. So perjalanan ke Dannok terpaksa dihentikan demi keselamatan masing-masing. Macam aku bagitau semalam kenapa kitorg tak bermalam di Dannok seperti yang dijadualkan. Atas sebab2 ‘emergency’ yang berlaku..anytime rancangan boleh berubah.

Nasib baik ler 2 buah motor. Cuba bayangkan (jap aku tgh bayangkan ni) kalo ride ni mencecah 10 buah motor?? Tak sanggup aku nak bertanggungjawab dengan hal2 ‘ad-hoc’ ni.

 

Akhirnya dapat jugak carik hotel..ntah hotel ape ntah namanya..agak tersorok skit kawasannye. Tu je lah yang paling dekat dalam list hotel kat GPS.

 

DSCN8407

Ni ler gambiran bilik yang kitorg dapat..penuh dengan cermin baik tepi..depan..sampai ler ke atas. Nak tergelak pun ade tengok blik mcm ni.

 

 

 

IMG_2543 

..ade lauk tambah lagi kat bilik ni..tengok kerusi tu!! hahahaha..

 

Ok..lupakan pasal bilik kitorg.

 

Skg kene carik jalan untuk pergi makan. Kat luar tu masih hujan lagi. So kene carik ‘tuk tuk’. Tapi malangnye area kitorg stay ni takde ‘tuk tuk’ sebab jauh dari bandar. Last2, bincang elok2 dengan tauke hotel ni..dia setuju bawak kitorg makan dgn Hilux nye.

  

 

15122011814

Ni lah rezeki kitorg..kedai makan halal tak jauh pun dari hotel. Dekat jer…

 

Masa nak amik order..pakcik tu kata dia boleh cakap melayu. So kitorg order ler mangkanan dalam bahasa melayu. Bile dengar bahasa melayu pakcik tu ..ade lain mcm skit la bunyiknye. Tak tau laa nak cakap mcm mana..

Aku (Han) : “Nasik Goreng ayam..satu

Griffin : “Nasi goreng daging..satu. Ayam goreng..satu ketul

Air mcm biasa ler kitorg ni..dah boleh order dengan mudahnye..ahakss..

 

Tunggu punye tunggu..mangkanan kitorg pun sampai. Lepas tu masing2..pening! masing2 terpinga-pinga..! Kenape?? hahahaha…ko tgk ler gambiran makanan kitorg kat bawah ni..

 

 

 

15122011815

hahahah..order bagai nak rak. Berkali2 kene repeat..last2, lain yang kitorg order..lain pulak kitorg dapat. Yang sadisnye kitorg dapat benda yang sama..”NASI + AYAM MASAK TOM YAM KUNG”! adehhh..! ape la nasib.

Bedal jer laaa bro!! Tapi aku makan 2-3 suap jer..pas tu tak bleh pegi dah..BAPAK pedas giler beb!! sampai menitiskan air mata tuuuuuuuu…hahaha. 1st time tengok Griffin makan berpeluh2 + air bergelas-gelas sepanjang ride 4 Nations nih..

 

Adehh! mcm2 ler pengalaman hari terakhir kat Thailand ni. Bile ingat2 balik time ni..aku gelak sorang2. Lepas ni kene bawak kitab “Malay-Thai conversation” kot?? kekeke..

 

Ok la beb..itu ler sebahagian pengalaman aku di hari ke-11. Walaupun permulaannye tak banyak moment menarik..kat hujung2 tu ler moment yang kelakar kitorg dapat. Itu semua kenangan..

 

Dah..cukup sampai sini jer. Yang mana tengah keje tu..bleh sambung keje balik ehhh..kekeke

Jumpa lagi di episod akhir siri 4 Nations Ride nanti. Jumpa di Malaysia!!!!!

 

Adios,

Han

0 comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nickname atau email anda..

 
Copyright 2010 TayarGolek.Com