You Are Reading

2

Indochina Expedition: Intro

TayarGolek.Com Tuesday, January 1, 2013
Yooossshh...!!

Salam Sejahtera semua..

Alhamdulillah..kite dah pun masuk Tahun Baru 2013. Masih dipanjangkan umur..mudah-mudah Tahun 2013 adalah lebih baik dari tahun sebelum ni.


Syukur Alhamdulillah jugak kerana INDOCHINA EXPEDITION pada 6 - 17 DEC 2012 yang mana penjelajahan TAYARGOLEK.COM dari MALAYSIA-THAILAND-CAMBODIA-VIETNAM telah berjaya sebagai penutup tirai tahun 2012. Aku boleh katakan ride ini sebagai "the climax of the ride year 2012". Dengan ini lengkaplah senarai tanah besar negara ASIA TENGGARA dengan RED VERSYS. Aiiiiyooo..semakin sayang banget aku dgn RED VERSYS ni. Target demi target..dan Alhamdulillah, satu peningkatan peribadi umumnya..dan khasnye utk blog TAYARGOLEK.COM sendiri. Walaupun banyak dugaan yang aku hadapi (aku tak stori lagi)..hampir2 putus semangat. Namun demi mencapai kejayaan ride ni..aku bangun semula. Terima Kasih banyak2 kpd Dr.Rohan aka Griffin yang banyak bagi sokongan semangat & bantuan semasa ride ni berlangsung. Nanti aku cerita yer..


Yeahhh..tgk gambiran motor dlm sticker tu pun sure korang dah tau..haha



Dengan stiker diatas ni..adalah salah satu sebab aku meneruskan ride INDOCHINA EXPEDITION..walaupun semangat dihari pertama tu dah 'down' giler2 punyer. Aku nak balik Malaysia nanti dengan kejayaan + share dengan semua pembaca TayarGolek.Com.So sticker ni secara personalnya pemberi semangat untuk mencecahkan tayar RED VERSYS ke negara CAMBODIA & VIETNAM. Syukur..impian selama ini terlaksana.


Route:


Apa yang aku tunjukkan diatas merupakan route asal perjalanan aku (Han) & Griffin) dari hari pertama hingga hari ke-12. Beberapa perubahan disaat akhir + masalah yang berlaku..ada beberapa tempat yang terkeluar skit dari plan asal. Perjalanan tetap diteruskan..dan akhirnya kitorg selamat masuk ke Malaysia pada 17 DEC 2012 seperti yang dirancang.




Perubahan dari segi route seperti yang ditunjukkan diatas. Dengan waktu tidur yang agak limited (3-4jam sehari)..kitorg terpaksa push untuk kejar balik masa + destinasi seperti yang dirancang. Kurang tidur..kurang makan (byk minum air daa)..penat..meredah jalan berdebu..offroad..gunung-ganang..traffic yang dahsyat..wihuuu!! what a ride beb! semua tu kitorg lalui. InsyaAllah..aku cuba stori de mori nanti dari Day 1 - Day 12..

Nota: Ride kali ni aku ade amik video..so nanti korang tengok ler keadaannye yer :)


Sedikit persiapan dimalam hari sebelum ride keesokkan harinye.

Kasi longgok satu kali..yang penting checklist barang2 untuk persiapan sebelum pergi tu AMAT penting.



Sticker pun dah siap ditampal...




..dan inilah wajah RED VERSYS yang berkilat dipagi hari..beberapa minit sebelum tayargolek. Ko tunggu je lah nanti...bersih sangat yerr..! hehe


RED VERSYS dan DUSKY BLACK FJR..telah bersama2 beraksi dengan jarak perjalanan (mengikut catatan aku) sejauh 5963KM selama 12 hari. Dengan jumlah jarak tu..RED VERSY kene tolak 100KM disebabkan masalah teknikal ;).

Ramai yang bertanya tentang kos ride kali ni. So untuk beritahu secara umum..rasanya mcm tak best pulak. Ada sebab aku tak nak bagitau..korang akan tau nanti bile korang dah ride jauh2. Sapa nak tau blh email yer..

Ape2 pun..kalo korang betul2 minat dengan mengembara atau "tour"..banyak benda kene korban antaranya:
- Duit ( kene le kumpul duit..labur duit utk ride demi impian)
- Masa (sah2 kene amik cuti)
- Masa dengan family ( kene setel semua urusan family baru le tenang bila ride)
- Motor ( kalo motor tak blh kotor..susah jugak tu..hehe)

so itu antara 4 benda yang kene berkorban ler..kalo tak..korang belum bersedia :)

OK..tunggu update seterusnya nanti..stori de mori di hari pertama nanti.  Live update ada mention "Tapi..ade hal skit yg perlu diuruskan..so ride bermula agak lewat seperti yang dirancang.."

Apakah yang berlaku..????


Adios,
Han







2 comments:

::afdhaL:: said...

Assalamualaikum bro.

nak tanya kalau masuk negara2 lain pun kena amek insurans jgak ke? ke redah je ?

::afdhaL:: said...

afdhal_mpmutm@yahoo.com terlupa pulak email.

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nickname atau email anda..

 
Copyright 2010 TayarGolek.Com