You Are Reading

2

Kembara Trans Borneo : Day 8 - Tour Pontianak

TayarGolek.Com Wednesday, July 16, 2014
Yooossshh...!!
Salam Sejahtera semua..

Kite jumpa lagi dalam episod stori de mori KEMBARA TRANS BORNEO.

Diam tak diam dah masuk hari ke-8, maka tinggal beberapa hari lagi kitorg dgn KEMBARA TRANS BORNEO bakal menamatkam misi di Bumi Borneo. Destinasi terakhir nanti adalah di Kuching, Sarawak.

Hari ke-8, kitorg bercuti dari menunggang motorsikal. Kasi rehat skit lepas dikerah kaw2 masa ke Pontianak, Kalimantan Barat, Indonesia. Impian bukan lagi mimpi..kini adalah kenyataan bahawasanya kaki dan juga motorsikal telah menjejaki di Pontianak. Disebalik kesusahan..kini kitorg mampu tersenyum puas selepas berhempas pulas meredah perjalanan sejauh 400KM dengan masa kire2 16jam. Tak terkata..tapi inilah "pengembaraan". Setelah hampir 8 bulan berlalu (dari Dis 2013), semuanya menjadi pengalaman manis.

Apakata kite layan skit video yang tak seberapa ni..

 [video] KEMBARA TRANS BORNEO : DAY 5 Brunei - Bintulu..layannn!

ok..sambung balik.

Entry pada kali ni, aku akan bawak korang jalan2 skit..pusing2 Bandar Pontianak. Tak banyak tempat yang ada berdekatan dengan bandar. Namun, ada beberapa tempat yang boleh kitorg share sebagai 'ole-ole' untuk semua pembaca. Kite explore tempat ni..kite tengok keadaannye..

Dah ready?



Macam biasa..kite rewind semula pada tarikh 9 DISEMBER 2013. Jomm..ikut aku..kite tour sama!!

Tarikh: 9 DISEMBER 2013
Lokasi: Pontianak, Kalimantan Barat, Indonesia





 Sebelum citer ape..tengok gambiran GPS Griffin kat atas tu. DIY jer..kasi tampal dengan salotape..hehehe. Punye la laju DUSKY BLACK FJR ni..sampai tertanggal button.


Tour hari ke-8, bermula kire2 2.00ptg. Walauoun kitorg bangun dan breakfast awal..tapi keletihan yang amat ride semalam, kitorg sambung lagi berehat2 di hotel.


 Pemandangan pagi dari bilik hotel.



 Keadaan jalan yang masih basah akibat hujan lebat berterusan malam tadi. Pagi ni..cuaca nampaknye macam ok jer walaupun ada nampak mendung..

Urusan sewa kereta + supir..kitorg deal terus dengan pihak hotel. Tak ingat berapa bayarannye..cuma pihak hotel dah siap2 bagi pakej sewa kereta utk beberapa jam + rate. So pilih je la..

Kitorang amik sewa kereta untuk 3jam. Cukup lah kot..setakat pusing2 bandar rasanya takde masalah dgn 3jam tu.


 Sebelum tour..pagi tu ada jugak la ronda2 sekitar hotel sambil2 tukar duit rupiah. Dari atas hotel tadi nampak mcm clear..rupenya2 masih lagi gerimis.


Dipendekkan cerita..tour bermula.


Supir (Dani) yang bawak kitorg pun staff hotel jugak. So senanglah..segala bayaran semua melalui kaunter hotel. Agak peramah jugak orangnye..pelatnya tak macam orang Indonesia..mcm orang Key Ell laaa..hahaha (skit2)



Ok..dah start tayargolek. Kitorg akan melawat 3 tempat iaitu:

1) Istana Kadriah Kesultanan Pontianak
2) Masjid Sultan Syarif AbdurRahman Alkadrie
3) Tugu Khatulistiwa

Dalam perjalanan tu..Dani banyak bagi info2 Pontianak. Kitorg sembang2 mcm biasa sambil tanya2 ape2 yang patut.

Apa yang diberitahu..Pontianak ni kes jenayahnya tinggi seperti dadah, ragut ..dan lain2. So, kene lebih berhati2..


Banjir..ada tempat2 yang banjir penangan hujan lebat malam tadi.



Selain tu..ada mall untuk kaki2 shopping - MALPONTIANAK



Lagi kawasan yang banjir..air langsung tak mengalir..



..dah macam pesta air pulaknya. Siap ada jual pelampung. Menurut Dani, skg ni air sungai tengah pasang..ada musimnya air sungai akan surut.



Jalan utama pun banjir..




Skg kitorg menuju ke destinasi pertama - ISTANA KADRIAH KESULTANAN PONTIANAK. Apa yang diberitahu..istana tu skg tak boleh masuk sebab dalam proses menaik taraf atau kerja2 pembaikan.


Penduduk tempatan dengan becanye..



Bakal menyeberangi sungai. Sungai apakah? Jap..aku tanya Dani nanti..



 Hebat betul YAMAHA kat sini..KAWASAKI nggak adaa dehhh..!



Menyeberangi sungai..Sungai Kapuas yang dikatakan sungai terpanjang di Indonesia..

Kitorg akan meyeberangi 2 sungai untuk ke Istana Kadriah. Sungai pertama dalah Sungai Kapuas..dan diikuti Sungai Landak..kecik skit dari Sungai Kapuas. Bak kata Dani.. "Sg.Landak ni adik kepada sungai Kapuas.."


[Video] Sungai Landak & Sungai Kapuas, Kalimantan. Sungai Kapuas adalah yang terpanjang di Indonesia..







Selamat menyeberangi sungai.hehehe..legaa!



Pintu Gerbang di Istana Kadriah.



Apa yang ditulis "AWAK DATANG KAME SAMBO DI ISTANA KADRIAH KESULTANAN PONTIANAK". Paham tak?...err aku pun tak paham..ngeeeeee


Keadaan tempat tinggal ketika menuju masuk ke Istana Kadriah..


Kilang kayu..



Banjir sana sini...



Hari Ulang Tahun Kemerdekaan Indonesia (17/8/45 - 17/8/13)

Sepanjang perjalanan ke Istana Kadriah ni, memey banyak benda kitorg sembangkan. Antaranya, asal usul nama "PONTIANAK" itu sendiri.
"Asal usul nama Pontianak ni kalo ikut ceritanya dulu-dulu  memang tempat ni banyak pontianak .sebab tu namanya Pontianak..hahaha." tu cerita secara ringkasnya dari Dani.

Detailnya:

"Nama Pontianak yang berasal dari Bahasa Melayu ini dipercaya ada kaitannya dengan kisah Syarif Abdurrahman yang sering diganggu oleh hantu Kuntilanak ketika beliau menyusuri Sungai Kapuas. Menurut ceritanya, Syarif Abdurrahman terpaksa melepaskan tembakan meriam untuk mengusir hantu itu sekaligus menandakan di mana meriam itu jatuh, maka di sanalah wilayah kesultanannya didirikan. Peluru meriam itu jatuh di dekat persimpang Sungai Kapuas dan Sungai Landak, yang kini dikenal dengan nama Kampung Beting.."
- Sumber: Wiki



..dan soalan seterusnya dari kitorg, agak kasar bunyiknya,..tapi tak kire nak tanye jugak! haha

 ADAKAH MASIH ADA PONTIANAK DIZAMAN SEKARANG NI?

..jawapan berdasarkan "KISAH BENAR" dari pengalaman Dani sendiri...sila lihat video dibawah.

Dani menceritakan pengalamannya...


"..Jika suaranya DEKAT..maka ia berada JAUH dari kita. Jika suaranya JAUH..maka DEKAT dengan kita.."

So, macam mana? Ada sape2 nak ke Pontianak lepas ni?..kehkehekeh. Jangan sampai lewat malam yerrrr..ahakss

Eiiii..! merinding pak..!! (meremang bulu roma)

Ok..kite lupakan pasal pontianak k..


Menyusuri kawasan2 rumah yang begitu padat penduduknya..banjir boleh dikatakan semua tempat. Air bertakung..


7-Eleven?



dah nak sampai..katanye..




Wahhh..! ini basuh motor free je nih..








@ Istana Kadriah Kesultanan Pontianak


dah pun sampai di ISTANA KADRIAH KESULTANAN PONTIANAK.



Pintu Gerbang ke Istana..



Candid skit..budak2 layan basikal ni..hehe



yang ni pulak ntah tengah main ape mende ntah..



Ok..inilah rupa  ISTANA KADRIAH KESULTANAN PONTIANAK sekarang (Disember 2013) yang ditutup buat sementara waktu untuk tujuan membaikpulih..

"alamakkk..! tak blh masuk.." amik gambiran dari luar je la gamaknye..




ISTANA KADRIAH KESULTANAN PONTIANAK siap dibina pada tahun 1771

Apakah sejarah Istana Kadriah ni? Boleh baca sini: http://id.wikipedia.org/wiki/Kesultanan_Pontianak

atau google jer.


Gambiran pantulan dari air yang tenang..cewahhhh..!

Moga terus dipelihara khazanah sejarah di Pontianak.

ok..dah tak blh masuk, takde ape boleh buat la..dapat la gambiran Istana Kadriah ni dengan camera sendiri..






Alrite..! tayargolek seterusnya . Tak jauh dari tempat ni..



Sambil2 tu kite ushar2 skit kehidupan dikampung2 di Pontianak




ehhh? ni penarik beca yang tadi keww?

Beberapa keping gambiran tadi adalah serba sedikit kehidupan mereka disini. Cuba bandingkan dengan kehidupan kita? Korang sendiri tau jawapannye..




@ Masjid Sultan Syarif AbdurRahman AlKadrie

Destinasi ke-2 Masjid Sultan Syarif AbdurRahman AlKadrie


Kitorg terpaksa menyelinap mealui lorong2 kecil berhampiran dengan sungai..




Banyak bot2 yang boleh bawak anda pusing2 sekitar Sungai Kapuas & Sungai Landak. Bayarin aja dehhhh..! usah ditanya berapa uwang nyaa..pokoknya bisa ambil angin dong..! (adakah layan citer Sinetron)..kehkehekeh




Ni dia ..lorong kecik yang aku citer tadi..


Dikanan lorong..ada aje rumah kat sini. Tak besar takpe..asalkan bisa berteduh pak..sippp!!



Bile melalui lorong ni..pemandu2 bot akan coba..dan cobaaa..dan cobaaaa memujuk supaya naik bot ni pegi ronda2. Kitorg bukan tak sudi..seram skit je! tu yang tak amik..

Gambiran lain..







..tak cukup dengan bot2 tdi, kitorg dapat menyaksikan sendiri kehidupan yang "alah biasa tegal biasa" mandi manda..berkubang..terjun tiruk dalam sungai. Bersih atau tak air sungai ni..aku no komen.

..dah nampak pun masjid tu..


Rekabentuk Kubah masjid ni mengikut senibina China..



Zooom skit..





Yeahhh..! gambiran dulu..heheh





Juga dikenali sebagai Masjid Jamek Pontianak



Dibina pada Tahun 1771 M / 1185 H





Mendung gelap..semakin gelap..



Layan  gambiran2 disekitar Masjid Jamek Pontianak kat bawah ni..











Berkubang..!!




Tengok kanan2 ni berkubang ni seronok pulak..hepi betul dengan dunia dia..hehe






Kite ushar tepi sungai pulak..huhuhu..selamba diorg ni. Tak takut langsung. Tempat diorgkan..dari kecik dah terjun sungai.. :)









View sekitar sungai..awan mendung gelap.



Ada buaya tak? uiiii..usah ditanya ..! gue nggak  tauuu dongggg






View diseberang sungai. Mcm ada feri jer...



Sebagai kenangan di Pontianak, bergambiran didepan Masjid Jamek Pontianak.




Candid Griffin skit..dia bukan perasan tu..kehkehkeh



Haaa..kali ni ada perasan k..hehe. 2 thumbs up!


Zoom skit..kekekekeke..dah start ingat kampung halaman letewww..muahahaha





Aksi seorang pendayung sampan..kuat jugak arus air sungai ni. Tapi memey gagah..



..sorang lagi..


Aktiviti kitorg kat sini sampai sini je. 

Next..


Patah balik jalan menghala ke arah hotel..kite cross sungai lagi sekali..




Cantik masjid  ni..


..dan mulalah meredah trafik yang agak busy skit..


Banyak gerai2 menjual buah-buahan boleh didapati kat sini..


..dan ini jugak. Jalan masih basah + banjir..



hmm..sedapnye!! ngencesss..!



@Tugu Khatulistiwa  (Equator Manument)

Beberapa minit lepas tu..sampai lah ke destinasi ke-3, Tugu Khatulistiwa.

Gambiran TUGU KHATULISTIWA..


Simbolik garisan Khatulistiwa yang mana Pontianak berada dilokasi titik atau garisan Khatulistiwa.



Sudut lain pulak..





Kedai cenderahati..nak beli cenderahati blh beli kat sini.



Batu Perasmian Tugu Khatulistiwa..



Taman di Tugu Khatulistiwa



Info



Wihuuuuuuuu...!!


Jom masuk kedalam..bayaran? PERCUMA..


nasib baik boleh amik gambiran..serba sedikit keadaan dalam kubah bangunan Khatulistiawa



Info data Bumi..


Kronologi Pembangunan Tugu Khatulistiwa.

Aku close up skit sebagai bahan bacaan dan ilmu.





Tugu Asal - Gambiran2 dahulu kala..sejarah penemuan titik/garisan Khatulistiwa.

1940 


1949


1951









Kulminasi Matahari .. fenomena alam ketika Matahari tepat berada di garis khatulistiwa. Pada saat itu posisi matahari akan tepat berada di atas kepala sehingga menghilangkan semua bayangan benda-benda dipermukaan bumi



Banyak info dalam ni..



 
..inilah tugu asal seperti dlm gambiran diatas suatu ketika dulu.



Titik/garisan tepat Khatulistiwa..


Tugu Khatulistiwa, Pontianak Kalimantan Barat, Indonesia


OK..abis dah tour kite dihari ke-8. Harap dapat manfaat info2 yang tak seberapa ni. Keesokkan harinya, kitorg akan berdepan lagi dengan laluan yang sama untuk ke border Entikong-Tebedu. Apakah, nasib kitorg nanti? 

InsyaAllah..kite jumpa lagi dalam episod yang lain..

Jumpa lagi..


Adios,
Han
































2 comments:

3lalat said...

Salam. Hee terimakasih bro Han mengimbas kembali kenangan saya ke Pontianak.

Anonymous said...

http://TheInviteClub.com/?ref=12165

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nickname atau email anda..

 
Copyright 2010 TayarGolek.Com