You Are Reading

2

4 Nations Ride (Day 10) : Ayutthaya Historical Places

TayarGolek.Com Tuesday, February 7, 2012 ,

 

Yooosshhhhhhhh…!

 

Salam Maulidul Rasul buat semua umat Islam. Maaf yer kengkawan..minggu ni aku agak busy skit. Semalam baru jer balik dari Kedah atas urusan keluarga. Jadi kesempatan untuk meng’update’ stori 4 Nations ni terganggu sekejap.

 

Buat Bro Maulid – Thanks diatas kesabaran dan sokongan bro..hehehe.

 

Ok la beb..kali aku cuba update jugak. Betul kata Bro Maulid tu..dah beberapa hari dok stay Day 9 jer kan?? hahaha..aku pun boring gak asyik layan mende yang same jer.. :D. Entry kali ni aku bawak korang bersama-sama pengalaman kitorg pada hari ke?? ke berapa? ke-10..mandaiiii!!

 

So untuk permulaan pada hari ke-10, kitorg tak ride..tapi? Tapi aku aku nak share serba skit tentang tempat2 yang mungkin korang boleh lawati bile kesana nanti. Kalo korang ingat style ride kitorg macam sebelum ni yang mana tempat2 yang kitorg pilih untuk bermalam ada something untuk dikongsi bersama seperti :

> Kanchanaburi – dengan JEATH + River Kwai Bridge

> Sukhothai       -  Historical Place “The World Heritage UNESCO”

> Chiang Rai    - On the way ke Myanmar..singgah di “White Temple”.

> Luang Prabang  - Pusing2 town

> Vang Vieng    -   ‘Karst Limestone’

> Vientiane       -  ‘Black Stupa’ + Patuxay Park.

..dan sekarang Ayutthaya yang terkenal dengan tempat2 sejarahnye seperti ‘Wat Chai Watthanaram’ dan ‘Wat Mahathat’. Dengan cara mcm ni jugak..aku akui ianya dapat memberi satu ilmu & pengalaman baru dalam ‘organize ride’ pada masa akan datang yang bukan hanya sekadar ‘ride’ tapi ada something yang kitorg boleh lihat dan kongsi bersama-sama.

 

Berbalik kepada stori pada hari ke-10 (Day 10) pada 10 Dec 2011..jom kite sama2 layan gambiran di Ayutthaya. Kitorg sempatkan jugak untuk melawat tempat2 sejarah ni dalam masa 1 1/2 jam sebelum meneruskan ride ke destinasi seterusnya.

 

Jom..kite ke Day 10!

 

Perbincangan untuk melawat tempat2 bersejarah di Ayutthaya telah buat pada malam kitorg sampai ke sini. Tuan punye hotel ni ade le bagi beberapa cadangan tempat yang menarik untuk dilawati. Sebenarnya banyak..tapi disebabkan masa yang singkat, kitorg decide untuk pergi ke 2-3 tempat jer. Jadik laaa kan..daripada balik tangan kosong. So takde lah ride tu hanye sekadar “sampai-makan-tido..pastu sambung ride lagi”..hahaha.

 

DSCN8290 

Sekitar 8.00pagi (waktu Malaysia), kitorg dah ready utk ‘tour’ ke tempat2 bersejarah di Ayutthaya seperti yang dibincangkan malam tadi. ‘Tuk tuk’ pun Tauke Hotel ni dah ‘kawtim’ awal2. So by the time nak gerak, driver ‘tuk tuk’ dah sampai 5 minit lebih awal. Memey terbaik ler..punctual beb!!

 

Keadaan cuaca pagi tu cukup baik. Aku dah terbayang dah keadaan gambar nanti memey cantik dengan langit biru + awan putih. Cahaya matahari bleh tak tahan gak panasnye..memanchorrrr sinarnye!! :P

 

 

DSCN8291

Haaa..ni ler ‘tuk tuk’ ala-ala kereta Mr.Bean yang kitorg naik. Ni bukan special ‘tuk tuk’ tauuu..kalo korang nak tau, boleh dikatakan semua ‘tuk tuk’ di Ayutthaya bentuknye mcm ni. Kalo di Udon Thani..’tuk tuk’ nya jenis motorsikal ala-ala motor kangkang di modified dengan seat tambahan untuk passanger. Tapi malangnya gambiran takde..citer pun tak guna dok?? hahaha

 

 

 DSCN8292

Bilik-bilik di “The Old Palace Resort”.

 

 

 

DSCN8293

Ruang tempat bersantai-santai..lepak2. Suhu agak sejuk di Ayutthaya pada waktu malam. Mungkin sekitar 18-20’C

 

 

DSCN8294 

Fuhhh..legaaa! Motor kitorg ada lagi..hehehe. No worries..Main gate akan dikunci pada waktu malam.

 

Lepas beberapa gambiran kitorg amik..masa untuk ke tempat bersejarah pun bermula. Naik ‘tuk tuk’ pun ‘tuk tuk’ ler beb! Janji ade gambiran. Bukan ape..malas nak berjalan bawak helmet + jacket + riding boot. Letihhhhhhhhhh…!

 

 

DSCN8295 

Gambiran on the ‘tuk tuk’ :P. Suasana pagi di Ayutthaya memey nice. Kawasannye takde ler busy sangat. Jalannye pun cantik..bersih. kalo korang perhatikan..disebelah main road ni ade sungai kecik. Korang tengok ler gambiran seterusnya..

 

p/s: ade ke ayat ‘on the tuk tuk’ tu?? hahaha

 

 

 

DSCN8296 

Nampak tak?? sungai yang mengalir tenang jangan disangka tak de buaya bot..! So ini adalah sebahagian keadaan harian di sini. Dari sini pun dah kedengaran bunyi enjin bot..

 

Ade lagi..dibelakang bot tu..!

 

 

DSCN8297 

Aisehhh man!! ngaco jer van ni !  Takpe..aku try lagi..

 

 

 

DSCN8298

ok..dibelakang bot tu pulak..ada tongkang tengah bawak barang. Usah ditanye barang ape yg diorg bawak..sebab aku pun tak tauuu!! :P

 

 

DSCN8299

Lepas tu plak ade ‘temple’ diseberang sungai. memey nice..lebih2 lagi dengan kalernye yang menyerlah..

 

Memey cantik pemandangan + moment on the way ke tempat sejarah yang sempat aku capture untuk semua pembaca TayarGolek.Com..hehe. Cukup??

 

@ Wat Chai Watthanaram

Tempat yang pertama kitorg lawati adalah “Wat Chai Watthanaram”. Aiii…nak sebut masa 1st time ni pun boleh terbelit lidah aku..mcm bunyik ‘bak mai gudang garam’  pun ade..!! huhuhu

 

Wat Chai Watthana Ram

The view of “Wat Chai Watthanaram”. Buddist Temple is the city of Ayutthaya.

 

Wat Chai Watthanaram Ayutthaya

Info:

Wat Chaiwatthanaram lies on the west bank of Chao Phraya River, south west of the old city of Ayyuthaya. It is a large compound and is a UNESCO World Heritage Site. It can be reached by road or by boat.

 

DSCN8300

Struktur bangunan lama yang masih lagi kukuh berdiri sehingga kini. Bangunan ini telah dibina sekitar tahun 1630 oleh King Prasat Thong.

 

  DSCN8302

Pengalaman berada sini menyaksikan kekukuhan struktur bangunannye memey buat aku kagum. Kagum..kagum jugak, alih-alih terpijak tanah. Sekali tanah tu lembik la pulak. Ni semua kesan dari banjir besar beberapa bulan yang lalu.

 

 

DSCN8303

Walaupun senget..tapi masih megah lagi berdiri. Dah berapa ratus tahun ni beb..

 

 

DSCN8304

Suluhan cahaya matahari..’memanchorrr’!!

 

 

DSCN8305

Semua gambiran disini aku amik dari jauh..

 

DSCN8306

..sehinggalah ke tepi sungai.

 

DSCN8307

 

Dengan langit biru + awal putih memey terbaik ler untuk gambiran pagi ni. Camera tak power pun boleh dapat nice view..

 

 DSCN8309 

gambiran dari dekat struktur bangunan yang berhampiran dengan sungai. Tanahnya memey tak boleh pijak beb sebab berselut + berlumpur. Mungkin amik masa untuk betul2 kering selepas banjir selama 2 bulan.

 

 

 

DSCN8310

ini lah sungai yang aku citer tadi..boleh ke Chao Phraya tu..!

 

  DSCN8312 

 

 

DSCN8313

Kelihatan beberapa pelancong jugak melawat ke tempat ni.

 

 

DSCN8314

Wat Chai watthanaram disebalik ranting2 pokok..

 

 

 DSCN8315

opsss..! ade plak daun pokok terselit dalam ni..kekeke

 

 

IMG_2483 

Tinggi gak bangunan ni..err 35 meter beb!

 

 

IMG_2486

memey cantik..

 

IMG_2490

Gambiran dari dalam bangunan..

 

 

OK..cukup kire2 30 minit disini. Kitorg akan ke tempat lain pulak. Kemana?

 

kita ke Phra Obost pulak.

Jom..

 

 DSCN8316

on the way ke Phra Obost..terdapat beberapa ekor patung ayam jantan di tepi jalan. Aku tatau ler motif patung ayam jantang ni. Ada sesiapa tau?

 

 

DSCN8317

 

Rupenya ni ler punca patung ayam jantan ni wujud kat sini..hahaha. Kedai membuat patung2 di Ayutthaya..

p/s: tengok penunggang motorsikal kat sini. Walaupun naik motor cub..still pakai helmet fullface. Tapi…ade tapinye, pemboncengnye pulak aku nampak lansung tak pakai helmet..hahaha. Cam ner tu??

 

DSCN8318

..e’ehh! banyak ler pulak ayam jantan kat sini.. :P.

 

 

@ Phra Ubosot

  Kire-kire 5 minit perjalanan dari Wat Chai Watthanaram, kitorg dah pun sampai ke lokasi tempat bersejarah yang ke-2 iaitu Phra Ubosot.

 

DSCN8320

Phra Ubosot jugak merupakan salah satu ‘Buddist Temple’ di Ayutthaya.

 

Info:

DSCN8329

ni ade sedikit info untuk tambah ilmu pengetahuan kita..

Phra Ubosot Ayutthaya

Struktur bangunannya nampak agak mula rosak. Kerja-kerja membaik pulih mungkin tengah giat dijalankan oleh pihak berkenaan demi menjaga & mengekalkan keaslian struktur bangunannye.

 

 

 

DSCN8322 

Bangunan lebih rendah dan panjang..

 

 

 

DSCN8323 

Jangan tanye aku ni batu ape? Kalo korang tanye gak..aku jawap ‘batu nesan’ jer..hahaha

 

 

 

DSCN8324

Ini pulak dari sudut yang lain. Hanye kelihatan 3 bangunan jer yang nampak masih lagi betul2 kukuh. Selebihnya nampak mcm dah rosak..

 

 

DSCN8325

mana ler hilang sebelah tangan patung tu??

 

 

 

DSCN8326

View 3 bangunan

 

 

DSCN8327

Lebih dekat lagi..

 

Memandangkan kawasan ‘Phra Ubosot’ ni tak besar mcm Wat Chai Watthanaram..so kitorg tak mengambil masa yang lama kat sini. Kire2 15 minit jer..pas tu blah tempat lain pulak..

 

So kemana kite lepas ni?? kata driver ‘tuk tuk’ tu..dia akan bawak kitorg ke Phra Mongkol Bopitr

 

 

 

@ Phra Mongkol Bopit

 

Phra Mongkol Bopit ni hanya tengok dari jauh jer. Nak masuk ke dalam malas ler pulak sebab jauh ke dalam. Lepas tu mcm takde pe sangat..

 

Phra Mongkol Bopitr Ayutthaya

Phra Mongkol Bopit

 

 

 

 

DSCN8319

View ditengah-tengah Phra Mongkol Bopit. mau dekat 100meter nak kesana. Pegi balik 200m..tak sanggup mak nokkk!!

 

Ok..cukup lah erk 2 keping gambiran.

 

DSCN8332

Dari sini dah boleh nampak dah ‘Wat Mahathat’ 

 

@ Wat Mahathat

..dan destinasi ke-4..yang terakhir lah untuk tour pagi ni, kitorg ke ‘Wat Mahatthat’ antara yang ter’famous’ di Ayutthaya. Kite akan saksikan ‘kepala buddha’ dicelah-celah bedah pokok.

 

DSCN8333

Wat Mahathat – gambiran lukisan sewaktu dulu..

 

 

DSCN8334 

Signboard ‘CLEAN AYUTTHAYA’ – bukti bandar Ayutthaya mendapat pengiktirafan bandar bersih. Perhatikan signboard ni betul2..terdapat kesan paras banjir yang melanda disekitar Bangkok. Ayutthaya jugak tak terlepas dari bencana alam ni. Tinggi tu beb! aku rasa tempat ni dah jadi macam kolam dah nii masa banjir..

 

Jom..kite ke dalam..

DSCN8335 

Mcm aku bgtau tadi..tempat adalah yang ter’famous’ di Ayutthaya. So boleh nampak peniaga2 di sini menjual barang2 cenderamata dan cenderahati. Aku beli ape2 tak kat sini?? Hmmmff..tak beli pun..muahaha.

 

DSCN8338

Candid bro!! – hahaha..selalu candid aku kan? kali ni my turn pulak..korang tanye ler Griffin sendiri anak sape tu? muahahhaaha…(gelak jahat giler)

 

Ok..kite sambung citer lagi.

 

Menurut sejarahnye, Wat Mahathat ni pun salah salah satu ‘Royal Temple’ di Ayutthaya. Mula dibina sekitar tahun 1374 di zaman pemerintahan Phra Borom Rajathirat I dan siap semasa zaman pemerintahan Raja Ramesuan.

 

Info lebih lengkap boleh baca digambiran bawah nanti..

 

 

DSCN8336

Ketinggian bangunannye tak ler setinggi di Wat Chai Watthanaram..

 

 

DSCN8337 

2 bangunan..

 

 

DSCN8339

Lebih tersusun dan strukturnye masih lagi cantik berbanding Phra Ubosot tadi..

 

 

 

DSCN8340

Tapi ade jugak sebahagiannye yang telah dimakan usia. Tapi yang kagumnye bangunan ni baik di Wat Chai Watthanaram, Phra Ubosot mahupun di Wat Mahathat..walaupun usia bangunan2 ni dah beratus-ratus tahun umurnya, semuanya masih kekal dan gagah berdiri. Ape rahsianye? ahakss..

 

 

Info detail berkenaan Wat Maha That.

 

DSCN8341

Korang boleh baca sendiri. Nasib baik ade translation in english. Kalo tak..khidmat Bro EereNoon memey diperlukan ler :)

 

 

 

DSCN8342

 

Aku zoom skit. Mana ler tau..kot2 ade yang rabun dekat ke? Tekebil2 kang membacanya..kehkehkeh

 

Kite layan jer la yer gambiran2 seterusnya..

DSCN8343

DSCN8344

DSCN8345

DSCN8346

Simbolik susunan batu2 di tepi tembok..ini ler yang dikatakan ‘arca’. Cehhh..poyo!

 

..dan akhirnya..

Buddha Head in the Tree Root

Buddha Head in the Tree Root.

 

 

Buddha Head in the Tree Root Ayutthaya

..dah puas tengok gambiran2 ‘Wat’..dah sebagai climax untuk ‘tour’ pagi ni adalah gambiran ‘patung kepala buddha’ di celah2 akar pokok..

 

Selesai sudah ‘tour’ dipagi hari di Ayutthaya. Cukup hanya 1 1/2 jam kitorg luangkan masa untuk melihat tempat2 bersejarah di Ayutthaya. Dengan 1 1/2 jam ni lah aku bawak balik ke Malaysia..dan share bersama-sama. Harap ape jua yang aku share disini boleh dijadikan informasi berguna.

 

Ok la beb..driver ‘tuk tuk’ dah ready nak bawa balik kitorg semula ke hotel. Kitorg pun nak bersiap2 untuk ke destinasi seterusnye ke Bang Saphan. Pernah dengar nama tu??

 

Kalo tak pernah..nantikan update seterusnya nanti ok.

 

Adios,

Han

2 comments:

musang said...

FYI,
patung ayam jantan merupakan simbol ayam laga yang terkenal dan terhandal yang byk melakar sejarah sendiri yang dibela oleh Raja Ramesuan dizaman dahulu, hinggga kini baka ayam laga handal dan bernilai tinggi masih dari ayuthaya..

TayarGolek.Com said...

Musang - owwwh patut ler byk patung2 ayam jantan kat sana. Patung ayam betina takde ler pulok :P

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nickname atau email anda..

 
Copyright 2010 TayarGolek.Com